بررسی چالشها و راهکارهای امر به حجاب و نهی از بدحجابی

بررسی چالشها و راهکارهای امر به حجاب و نهی از بدحجابی

امر به معروف و نهی از منکر در مساله حجاب
امر به معروف و نهی از منکر در مساله بی حجابی
بررسی چالشهای امر به معروف و نهی از منکر در مورد حجاب
ارائه راهکارهای امر به معروف و نهی از منکر در مورد حجاب
شناسایی آسیب های احتمالی امر به معروف و نهی از منکر در مورد حجاب
پایان نامه امر به معروف و نهی از منکر در مساله حجاب

رفتن به سایت اصلی

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی

بررسی چالشها و راهکارهای امر به حجاب و نهی از بدحجابی

 

 

 

 

چکیده:

امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب امروزه ذهن بسیاری از اندیشمندان جامعه را درگیر خود نموده است، گروهی این مسئولیت خطیر را بر عهده گرفته اند و تلاش های پی در پی در این حوزه صورت گرفته است، در این پژوهش که در راستای بهبود این روش های امر و نهی  در این حوزه است به بررسی عوامل  مؤثر در اثر پذیری امر به حجاب و نهی از کم حجابی پرداخته شده است، عواملی همچون احساس امنیت مخاطب، تربیت و  اعتقادات او ، مقبولیت شخص آمر به معروف و ناهی از منکر، نحوه بیان ونوع الفاظ  او و همچنین ویژگی های شخصیتی او، شرایط پیرامونی امر و نهی ،  نحوه عملکرد نیروهای مرتبط با امر به حجاب و نهی از کم حجابی و روش های عملی امر و نهی، که همگی عواملی هستنند که این امر را تحت تأثیر قرار می دهند. همچنین برای  قدم نهادن در هر راهی باید آسیب ها و آفت های آن راه را شناخت تا بتوان محکم در این راه قدم برداشت،

 

 بنابراین علاوه بر  بررسی  عوامل مؤثر بر اثربخشی به بررسی  آسیب ها و شبهات مطرح شده در این حوزه پرداخته شده است ،  و فراوانی هر کدام  نشان داده شده است، آسیب های مطرح شده در این حوزه در دو دسته آسیب های مهم  معرفتی و آسیب های مهم مربوط به روش شناسایی شده اند، که آگاهی نسبت به آنها به داشتن دید وسیع در این زمینه کمک نموده است،  در این پژوهش که به روش پیمایشی با انتخاب دانشگاه اصفهان به عنوان جامعه آماری، جهت مدیریت بهتر بررسی موضوع مورد پژوهش، صورت گرفته است، به وسیله فرمول کوکران  با حجم جامعه مشخص،  261 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شده اند و با تهیه و اجرای پرسشنامه اطلاعات لازم گردآوری شده است، سپس با استفاده از آزمون پیرسون  و اتا  به بررسی عوامل اثر بخش در امر و نهی در حوزه حجاب  بررسی شده اند و با تحلیل رگرسیونی آن معناداری هریک از عوامل مطر ح شده بررسی، و  نشان داده شد که بین متغیر اثربخشی امر به معروف و نهی ازمنکر و مقبولیت آمر و ناهی،احساس امنیت مخاطب امر و نهی، خصوصیات آمر و ناهی، اعتقادات و تربیت مخاطب امر و نهی و روش های عملی در این حوزه رابطه معنادار و مستقیم برقرار می‌باشد و  بیشترین اثرگذاری مربوط به روش های عملی امر و نهی و تربیت مخاطب آن است.

 

 

 

 

 

کلید واژه ها:

چالش

حجاب

راهکار

امر به معروف  نهی از منکر

 

 

 

 

بیان مساله :

 مسئله پژوهش چگونگی امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب در جامعه و شناسایی آسیب های احتمالی می باشد . 

دغدغه ذهن هر مسلمان متعهدى، راهنمایى بشر و نوع انسان‏ها به سوى رستگارى و سعادت است، این وظیفه به ویژه در جوامع انسانی در قالب امر به معروف و نهی از منکر تحقق می یابد؛ که این خود از اهمّ فرایض اسلامی و واجبات دینی به شمار رفته، و مورد تأکید شارع مقدس هم قرار گرفته است؛ « وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَر… »(توبه/71) (مردان و زنان با ایمان، دوستان یكدیگرند، كه به كارهاى پسندیده وا مى‏دارند، و از كارهاى ناپسند باز مى‏دارند…. )و نیز امیر مؤمنان در این باره می فرمایند: «  همه كارهای نیك و جهاد در راه خدا در مقایسه با امر به معروف و نهی از منكر چون دمیدنی است به دریای پرموج پهناور و همانا امر به معروف و نهی از منكر نه اجلی را نزدیك كنند و نه از مقدار روزی بكاهند و از تمامی ارزشها برتر، شعار عدالتخواهی است رویاروی حاكمی ستمگر» (نهج‌البلاغه، حكمت374). این مهّم ضمن حفظ سلامت و سعادت فردی، امنیت عمومی جامعه اسلامی را نیز تأمین می کند؛ پیامبر (ص) می فرمایند: امر به معروف كنید تا محفوظ بمانید. نهى از منكر كنید تا یارى شوید(دیلمى: 18) .

 

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و حاکمیت نظام اسلامی این فریضه به عنوان اصل  هشتم قانون اساسی به تصویب رسیده در این اصل آمده است: …. در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‏ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می‌کند، این اصل مورد به رأی مردم گذاشته شد و به تأیید رهبری نظام رسید.

 امر به معروف و نهی از منکر نمونه ای از احکام عالی و ترقی بخش اسلام است و ضامن تحقق و اجرای احکام اسلامی است،  فریضه ی بزرگی است که فرائض دیگر به وسیله آن اقامه می شوند؛ امام باقر (ع) می فرمایند: امربه معروف ونهی ازمنكر ، راه انبیاء روش صالحان است ، فریضه بزرگی است كه فرائض دیگر به وسیله آن اقامه می شود وراه و روش انسان را مصون ازخطا وكسب وكار اورا حلال می كند ، ستمها را جبران وزمین راآباد می سازد ، به وسیله این فریضه از دشمنان ، عدالت وانصاف خواسته می شود وهمه امور استوار ودرمسیر درست قرار گیرد؛ إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْكَرِ سَبِیلُ الْأَنْبِیَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَكَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ یُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ یَسْتَقِیمُ الْأَمْرُ الْحَدِیث (عاملی، 1409 ، ج‏16: 119 ). 

 

یکی از معروفات در اسلام، داشتن پوشش و حجاب است، که در اكثر قریب به اتفاق ملت ها و آیین های جهان معمول بوده است، امّا با وجود سابقه دیرینه حضور اسلام در ایران و پایبندی ایرانیان به این دین، این مسئله دچار تغییر گردید، علیرغم تمهیدات جدّی برای حل این معضل، و امر و نهی در این زمینه این مهّم همچنان در حال چالش و مورد بحث است، لذا یکی از مسائل مهم فرهنگی جامعه امروز در ایران و دغدغه نظام اسلامی، وضعیت حجاب و چگونه مواجهه شدن با چالش های مربوط به آن است. به نظر می رسد همچنان باید تلاش های جدّی برای نهادینگی این مسئله و قابلیت ارائه آن به نظام جهانی صورت گیرد.

 

اهمیت این تحقیق از آن جهت است که؛ از یک سو حجاب اسلامی که در دین مبین اسلام مطرح شده است، و آیات و روایات متعدد در این خصوص آمده، چنانچه نماد تکریم شخصیت زن مسلمان ، نشانه سلامت اخلاقی و تعالی معنوی جامعه اسلامی است و اینکه داشتن حجاب زنان در اجازه ورود آنان به جامعه و پویائی آن ها منتهی می شود و نداشت آن به حریم و حرمت در زندگی خصوصی آنان صدمه وارد می کند، با چالش ها و معضلاتی روبرو شده که نیازمند است بررسی شود، و از دگر سو اجرا کردن احکام قرآنی در جامعه با توجه به جهانی شدن و رنگ باختن یا چند رنگ شدن مسائل دینی، در قالب امر به معروف و نهی از منکر ل در یک مسیر چندگانه با چالش ها و معضلاتی روبرو شده، و نیازمند است بررسی شود. این پژوهش بر این است که اجرای این فریضه و روش های امر به معروف و نهی از منکر در این حوزه را تحلیل نماید و با بحث پیرامون موانع و چالش های موجود، راهکارهای مناسب در این زمینه با شیوه هایی معقول و مناسب در اجرای مطلوب این دو فریضه  ارائه نماید.

 

بر این اساس در این پژوهش پس از تفسیر و تبیین امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب، بررسی روشهای انجام شده در این حوزه، نقاط ضعف و قوّت عملکردها؛ کام یابی ها و ناکامی ها بررسی می گردد تا در نهایت زمینه های اثربخشی امر و نهی در حوزه حجاب به دست آید. از این رو جهت بررسی میدانی، با انتخاب جامعه آماری (کلیه افراد در حال تحصیل دانشگاه اصفهان) ، به کنکاش در این حوزه پرداخته شده است، از آنجا که مسئله حجاب به مسئله حساسی تبدیل شده، و شبهات بسیاری در مورد آن مطرح گردیده است، با بررسی چالش های کنونی و به حداقل رساندن آسیب های موجود در خصوص دعوت به این معروف (حجاب) می توان  راهکارهایی مناسب در این زمینه ارائه داد، و در پایان پیشنهادات نظری و توسعه ای برای طراحی سیاست های جدید و ارائه الگوهای اجرایی جهت سازمانهای ذی ربط مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات طرح تحقیق

1-1 پیشگفتار  1

1-2 کلید واژه ها   2

1-3 شرح و بیان مساله پژوهشی  2

1-4 پیشینه وتاریخچه موضوع تحقیق    4

1-5 اهمیت و ارزش تحقیق 10

1-6 اهداف تحقیق 10

1-6-2 اهداف علمی  10

1-6-2 اهداف کاربردی 10

1-7 سوالهای تحقیق  10

1-8 كاربرد نتایج تحقیق  11

1-9 روش تحقیق  11

1-10 مشکلات و محدودیت های تحقیق   11

 

فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

2-1 امربه معروف و نهی از منکر  12

2-1-1 مفهوم شناسی  12

2-1-1-1 مفهوم شناسی امر به معروف و نهی از منکر  12

2-1-1-2 دسته بندی مقدماتی امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن  13

2-1-2 شرایط امر به معروف و نهی از منکر  16

2-1-2-1 علم به معروف و منکر (شرط اول)  16

2-1-2-2 احتمال تأثیر ( شرط دوم)  17

2-1-2-3 بنای بر استمرار گناه (شرط سوم)  18

2-1-2-4 امر و نهی بدون مفسده  و ضرر (شرط چهارم) 19

2-1-3 مراتب امر به معروف و نهی از منکر  20

2-1-3-1 مرحله قلبی (اظهار تنفر قلبی)   21

2-1-3-2 مرحله لسانی (گفتار)    23

2-1-3-3 مرحله یدی 25

2-1-2-3 سیره پیشوایان معصوم در امر به معروف و نهی از منکر  27

2-2 عفاف و حجاب   33

2-2-1 مفهوم حجاب     33

2-2-2 حجاب مرد مسلمان   34

2-2-2-1 کنترل نگاه     34

2-2-2-2 پوشاندن شرمگاه    35

2-2-3 حجاب زن مسلمان    36

2-2-3-1کنترل نگاه     37

2-2-3-2 پوشاندن شرمگاه     37

2-2-3-3 حدود پوشش    37

2-2-3-3-1 خُمُر     37

2-2-3-3-2 جیب     38

2-2-3-4 زینت     39

2-2-3-5 تبرج     39

2-2-3-6 جلباب     40

2-2-3-7 عفاف     41

2-2-4 فلسفه پوشش    42

2-2-4-1 حق الهی     43

2-2-4-2 حفظ حرمت زن    43

2-2-4-3 مبارزه با نفس    44

2-2-4-4 ایجاد امنیت     44

2-3  عوامل مؤثر بر امربه معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب    45

2-3-1 مقبولیت آمر و ناهی     46

2-3-2 نحوه بیان آمر و ناهی    47

2-3-3 نوع الفاظ     49

2-3-4 امر و نهی متناسب با شرایط پیرامونی   50

2-3-5 احساس امنیت مخاطب  50

2-3-6 تربیت مخاطب  51

2-3-7 عملکرد ارگان های مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر   51

2-3-8 روش های عملی    52

2-3-9 خصوصیات آمر و ناهی  52

2-3-10 اعتقادات مخاطب  53

2-4 آسیب ها و آفت های امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب  54

 

فصل سوم: روش شناسی

3-1 نوع تحقیق  58

3-2 روش تحقیق  58

3-3 نحوه جمع آوری داده ها و اطلاعات تحقیق 59

3-4 فرضیات  61

3-5 واحد و سطح تحلیل  62

3-6 جامعه آماری  62

3-7 حجم نمونه 62

3-8 شیوه نمونه گیری  62

3-9 روایی و پایایی پرسش نامه  63

3-9-1 روایی پرسش نامه  63

3-9-2 پایایی پرسش نامه 64

3-10 سنجش متغیر ها   64

3-11 تعریف عملیاتی متغیر های مستقل و وابسته  65

3-12 مکان پژوهش  68

3-13 زمان پژوهش  68

3-14 روش های آماری  68

3-15 استخراج   69

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4-1مقدمه   70

4-2 آمار توصیفی؛ نتایج توصیفی و یک متغیره پژوهش  71

4-2-1 شاخص های پراکندگی سن  71

4-2-3- توزیع پاسخگویان بر حسب جنس  72

4-2-4- توزیع پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی  72

4-2-5- توزیع پاسخگویان بر حسب حدود درآمد ماهیانه خانوار  72

4-2-6- شاخص های پراکندگی اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر 74

4-2-7- توزیع ابعاد اثر بخشی امر به معروف و نهی از منکر بر وضعیت پوشش و رفتار 75

4-2-8- توزیع پاسخگویان بر حسب احساس امنیت مخاطب امر و نهی جهت اثربخشی امر به معروف 77

4-2-9- شاخص های پراکندگی مقبولیت آمر و ناهی جهت اثربخشی امر به معروف78

4-2-10-توزیع ابعاد اثر بخش بر امر به معروف و نهی از منکر   79

4-2-11-شاخص های نوع الفاظ آمر و ناهی جهت اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر  80

4-2-12-شاخص الفاظ آمر و ناهی جهت اثر بخشی امر به معروف  81

4-2-13-شاخص های پراکندگی نحوه بیان امر و نهی جهت اثربخشی امر به معروف  82

4-2-14-توزیع پاسخ پاسخگویان به گویه های شاخص تاثیر نحوه بیان امر ونهی  83

4-2-15- شاخص های پراکندگی خصوصیات آمر و ناهی جهت اثربخشی امر به معروف  85

4-2-16- شاخص های خصوصیات آمر و ناهی  85

4-2-17- شاخص های پراکندگی روش های امر و نهی جهت اثربخشی امر به معروف  86

-2-18-  شاخص روش های امر  به معروف و و نهی از منکر 86

4-2-19- شاخص های پراکندگی شرایط پیرامونی امر و نهی  جهت اثربخشی امر به معروف  88

4-2-20- شاخص های شرایط پیرامونی امر و نهی  جهت اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر 89

4-2-21- شاخص های پراکندگی نحوه عملکرد نیروهای مرتبط با امر به معروف جهت اثربخشی امر به معروف  90

4-2-22- شاخص های نحوه عملکرد نیروهای مرتبط با امر به معروف جهت اثربخشی امر به معروف 91

4-2-24-شاخص های اعتقادات مخاطب امربه معروف و نهی از منکر نسبت به امر به معروف و نهی از منکر 93

4-2-25- شاخص های پراکندگی تربیت مخاطب امر و نهی جهت اثربخشی امر به معروف  94

4-2-25- شاخص های پراکندگی تربیت مخاطب امر و نهی جهت اثربخشی امر به معروف 95

4-2-26- شاخص های پراکندگی آسیب های معرفتی  96

4-2-27- شاخص های آسیب های معرفتی 97

4-2-28- شاخص های پراکندگی آسیب های روشی  99

4-2-29- شاخص های آسیب های روشی  100

4-3- آمار استنباطی 103

4-3-1- آزمون فرضیات پژوهش  103

4-3-1- 1- آزمون فرضیه اول  103

4-3-1- 2- آزمون فرضیه دوم  104

4-3-1- 3- آزمون فرضیه سوم  105

4-3-1- 4- آزمون فرضیه چهارم  106

4-3-1- 6- آزمون فرضیه ششم  107

4-3-1- 6- آزمون فرضیه ششم 108

4-3-1- 7- آزمون فرضیه هفتم  109

4-3-1-8- آزمون فرضیه هشتم  110

4-3-1-9- آزمون فرضیه نهم  111

2-3-1-10- آزمون فرضیه دهم  112

4-3-2- تحلیل رگرسیونی  113

4-4- برخی مسائل و شبهات 115

4-4-1- توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب از اولویت های

 جامعه خارج است  115

4-4-2- توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه پوشش و نحوه حضور در جامعه شخصی است و از حیطه ی

 امر و نهی خارج است  116

4-4-3- توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه آنچه در قرآن واجب است خمار (پوشیدن روسری) است نه

 پوشیدن کامل مو  117

4-4-4- توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه اصل در حجاب حفظ کرامت زنان است و حفظ کرامت

 با زور نمی-شود 118

4-4-5- توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه وضعیت پوشش جامعه مناسب است و امر و نهی ضرورتی

 ندارد 119

4-4-6- توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه حجاب سبب پوشیدن زیبایی ها و بالا رفتن سن ازدواج می شود

 120

4-4-7- توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه باید پذیرفت همه چیز در حال تغییر است بعد از 1400 سال

 نوع پوشش تغییر می کند  121

4-4-8- توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه استفاده از جلباب(چادر و پوشش کامل) بر همه واجب نبوده

 و توصیه است 122

4-4-9- توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه دستوری بر حجاب دخترها در قرآن نیامده  123

4-4-10- توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه در قرآن اول به مردان سفارش شده نگاهشان را حفظ کنند

 بعد به زنان، بهتر است ابتدا مردها از لحاظ کنترل میل جنسی قوی شوند  124

4-4-11- توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه حجاب نسبی و عرفی است در هر زمان و مکان نوع پوشش

 متفاوت است  125

4-4-12- توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه حجاب حق (اختیاری) است نه تکلیف(واجب 126

4-4-13- توزیع پاسخگویان بر حسب اینکه حجاب عفت نمی آورد ولی عفت حجاب می آورد، اندیشه

 اصلاح شود ظاهر اصلاح می شود  127

 

فصل پنجم: نتیجه گیری

5-1 عوامل اثر بخش   128

5-2 چالش ها   131

5-2-1 آسیب ها  131

5-2-2 شبهات  132

5-3 پیشنهادات  134

منابع  135

 

 

فهرست جدول ها

جدول (1-1) مطالعات و تحقیقات صورت گرفته که در این زمینه   9

جدول (3-1) تعریف عملیاتی متغیر های مستقل مؤثر بر امر و نهی در حوزه حجاب  63

جدول (4-1): جدول توزیع پراكندگی سن پاسخگویان  69

جدول (4-3): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس  70

جدول (4-4): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی  70

جدول (4-5): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب حدود درآمد ماهیانه خانوار  71

جدول (4-6): شاخص‌های پراكندگی اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر 72

جدول(4-7)توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر بر وضعیت پوشش

 و رفتار 73

جدول (4-8): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب احساس امنیت مخاطب امر و نهی 75

جدول (4-9): شاخص‌های پراكندگی مقبولیت آمر و ناهی جهت اثربخشی امر به معروف 76

جدول(  4-10 )توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب ابعاد اثربخش بر امربه معروف و نهی از منکر 77

جدول (4-11): شاخص‌های پراكندگی نوع الفاظ آمر و ناهی جهت اثربخشی امر به معروف  78

جدول(4-12)توزیع فراوانی پاسخ پاسخگویان به گویه های شاخص الفاظ آمر و ناهی جهت اثر بخشی امر به معروف

 و نهی از منکر  79

جدول (4-13): شاخص‌های پراكندگی نحوه بیان امر و نهی جهت اثربخشی امر به معروف  80

 

جدول(4-14)توزیع فراوانی پاسخ پاسخگویان به گویه های شاخص الفاظ آمر و ناهی جهت اثر بخشی امر به

 معروف 81

جدول (4-15): شاخص‌های پراكندگی خصوصیات آمر و ناهی جهت اثربخشی امر به معروف  82

جدول(4-16)توزیع فراوانی پاسخ پاسخگویان به گویه های شاخص الفاظ آمر و ناهی جهت اثر بخشی امر

 به معروف  83

جدول (4-17): شاخص‌های پراكندگی روش های امر و نهی جهت اثربخشی امر به معروف  84

جدول (4-17): شاخص‌های پراكندگی روش های امر و نهی جهت اثربخشی امر به معروف  85

جدول (4-19): شاخص‌های پراكندگی شرایط پیرامونی امر و نهی جهت اثربخشی امر به معروف  86

جدول (4-20): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب شرایط پیرامونی امر و نهی نهی جهت اثربخشی امر به

 معروف و نهس از منکر  87

جدول (4-21): شاخص‌های پراكندگی نحوه عملکرد نیروهای مرتبط با امر به معروف  جهت اثربخشی امر 

به معروف  88

 

فهرست جدول ها

جدول (4-22): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب عملکرد نیروهای مرتبط با امربه معروف و نهی از منکر

 جهت اثربخشی امربه معروف و نهی از منکر  89

جدول(4-23): شاخص‌های پراكندگی اعتقادات مخاطب امر و نهی جهت اثربخشی امر به معروف  90

جدول (4-24): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اعتقادات مخاطب به امربه معروف و نهی از منکر نسبت

 به امر به معروف و نهی از منکر  91

جدول (4-25): شاخص‌های پراكندگی تربیت مخاطب امر و نهی جهت اثربخشی امر به معروف  92

جدول (4-25): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تشویق ارزش ها در محیط خانواده و مدرسه  جهت اثربخشی

 امر و نهی  93

جدول (4-26): شاخص‌های پراكندگی آسیب های معرفتی  95

جدول (4-27): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اسیب های معرفتی در امر به معروف و نهی از منکر  96

جدول (4-28): شاخص‌های پراكندگی آسیب های روشی  97

جدول (4-29): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب آسیب های مربوط به روش های امر و نهی  98

جدول  (4-30): نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و مقبولیت آمر

 و ناهی  101

جدول (4-31): جدول توصیفی اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر بر اساس احساس امنیت مخاطب

 امر و نهی  102

جدول (4-32): جدول ANOVA   102

جدول (4-33): آزمون اتا (Eta)  103

جدول  (4- 34): نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و نوع الفاظ

 آمر و ناهی  103

جدول  (4- 35): نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و نحوه بیان

 امر و نهی  104

جدول  (4- 36): نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و خصوصیات

 آمر و ناهی  105

جدول  (4- 37): نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و اعتقادات

 مخاطب امر و نهی   106

جدول  (4- 38): نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و نحوه عملکرد

 نیروهای مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر  107

جدول  (4- 39) : نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و شرایط پیرامونی

 امر و نهی  109

 

 فهرست جدول ها

جدول  (4- 40): نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و روش های عملی

 امر و نهی  110

جدول  (4- 41): نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و تربیت مخاطب

 امر و نهی  111

جدول (4-42): خلاصه مدل در خروجی تحلیل رگرسیون چند متغیره  111

جدول (4-43): ضرایب رگرسیون متغیرهای پژوهش  112

جدول (4-44): تحلیل واریانس برای آزمون معناداری شكل رگرسیونی (برآورد واریانس)  112

جدول (4-45): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب از

 اولویت های جامعه خارج است   113

جدول (4-46): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه پوشش و نحوه حضور در جامعه شخصی است و 

از حیطه امر و نهی خارج است  114

جدول (4-47): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه آنچه در قرآن واجب است خمار است نه پوشیدن

 کامل مو  115

جدول (4-48): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه اصل در حجاب حفظ کرامت زنان است و حفظ

 کرامت با زور نمی شود   116

جدول (4-49): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه وضعیت پوشش جامعه مناسب است و امر و نهی

 ضرورتی ندارد  117

جدول (4-50): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه حجاب سبب پوشیدن زیبایی ها و بالا رفتن سن

 ازدواج می شود  118

جدول (4-51): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه باید پذیرفت همه چیز در حال تغییر است

 بعد از 1400 سال نوع پوشش تغییر می کند   119

جدول (4-52): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه استفاده از جلباب(چادر و پوشش کامل) بر همه

 واجب نبوده و توصیه است  120

جدول (4-53): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه دستوری بر حجاب دخترها در قرآن نیامده 121

جدول (4-54): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه در قرآن اول به مردان سفارش شده نگاهشان را

 حفظ کنند بعد به زنان، بهتر است ابتدا مردها از لحاظ کنترل میل جنسی قوی شوند  122

جدول (4-55): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه حجاب نسبی و عرفی است در هر زمان و مکان

 نوع پوشش متفاوت است  123

جدول (4-56): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه حجاب حق (اختیاری) است نه تکلیف(واجب)124

 

 فهرست جدول ها

جدول (4-57): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه حجاب عفت نمی آورد ولی عفت حجاب می آورد،

 اندیشه اصلاح شود ظاهر اصلاح می شود  125

جدول(5-1): نتایج عوامل مؤثر بر امر و نهی در حوزه حجاب  128

جدول (5-2): نتایج آسیب های مطرح شده در حوزه امر به حجاب و نهی از کم حجابی   130

جدول(5-3) نتایج شبهات امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب  131

 

 

فهرست شکل ها

شکل (2-1): مدل  مباحث امر به معروف و نهی از منکر 16

شکل (2 -2): مدل حجاب و اصطلاحات مربوط به آن  32

شکل (2-3) مدل عوامل مؤثر بر امر به معروف و نهی از منکر  45

شکل (2-4) مدل زیر شاخه های مقبولیت  46

شکل(2-5) مدل آسیب های معرفتی مطرح شده امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب53

شکل (2- 6) مدل آسیب های مطرح شده مربوط به روش اجرای امر به معروف و نهی از منکر 54

شکل (2-7) مدل  مسائل و شبهات مطرح شده ی مربوط به امر و نهی در حوزه حجاب  55

شکل (3-1) مدل طراحی پرسش نامه 58

شكل (4-1):هیستوگرام توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن   69

شكل (4-2):توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس  70

شكل (4-3):توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی  71

شكل (4-4):توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب حدود درآمد ماهیانه  72

شكل (4-5):توزیع فراوانی ‌ پاسخگویان بر حسب اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر   72

شكل (4-6): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب احساس امنیت مخاطب امر و نهی   75

شكل (4-7): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مقبولیت آمر و ناهی جهت اثربخشی امر به معروف  76

شكل (4-8): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نوع الفاظ آمر و ناهی جهت اثربخشی امر به معروف 79

شكل (4-9): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نحوه بیان امر و نهی جهت اثربخشی امر به معروف  80

شكل (4-10): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب خصوصیات آمر و ناهی جهت اثربخشی امر به معروف 82

شكل (4-11): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب روش های امر و نهی جهت اثربخشی امر به معروف  84

شكل (4-12): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب شرایط پیرامونی امر و نهی نهی جهت اثربخشی امر به معروف86

شكل (4-13): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب نحوه عملکرد نیروهای مرتبط با امر به معروف جهت اثربخشی

 امر به معروف 88

شكل (4-14): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اعتقادات مخاطب امر و نهی جهت اثربخشی 91

شكل (4-15): شاخص‌های پراكندگی تربیت مخاطب امر و نهی جهت اثربخشی امر به معروف  93

شكل (4-16): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب آسیب های معرفتی  95

شكل (4-17): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب آسیب های روشی  97

شکل (4-18):نمودار پراكندگی برای متغیر اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و مقبولیت آمر و ناهی  101

شکل (4-19):نمودار پراكندگی برای متغیر اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و نوع الفاظ آمر و ناهی  104

شکل (4-20):نمودار پراكندگی برای متغیر اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و نحوه بیان امر و نهی 105

شکل (4-21):نمودار پراكندگی برای متغیر اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و خصوصیات آمر و ناهی 106

شکل (4-22):نمودار پراكندگی برای متغیر اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و اعتقادات مخاطب امر

 و نهی107

شکل (4-23):نمودار پراكندگی برای متغیر اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و نحوه عملکرد نیروهای مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر 108

شکل (4-246):نمودار پراكندگی برای متغیر اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و شرایط پیرامونی امر و نهی 109

شکل (4-25):نمودار پراكندگی برای متغیر اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و روش های عملی امر 

و نهی  110

شکل (4-26) :نمودار پراكندگی برای متغیر اثربخشی امر به معروف و نهی از منکر و تربیت مخاطب امر و نهی 111

شكل (4-27): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حجاب از اولویت های جامعه خارج است 113

شكل (4-28): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه پوشش و نحوه حضور در جامعه شخصی است و از حیطه

 امر و نهی خارج است 114

شكل (4-29): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه آنچه در قرآن واجب است خمار است نه پوشیدن

 کامل مو 115

شكل (4-30): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه اصل در حجاب حفظ کرامت زنان است و حفظ کرامت

 با زور نمی شود  116

شكل (4-31): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه وضعیت پوشش جامعه مناسب است و امر و نهی

 ضرورتی ندارد  117

شكل (4-32): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه حجاب سبب پوشیدن زیبایی ها و بالا رفتن سن ازدواج

 می شود  118

شكل (4-33): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه باید پذیرفت همه چیز در حال تغییر است بعد از 1400 

سال نوع پوشش تغییر می کند  119

شكل (4-34): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه استفاده از جلباب(چادر و پوشش کامل) بر همه واجب

 نبوده و توصیه است 120

شكل (4-35): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه دستوری بر حجاب دخترها در قرآن نیامده  121

شكل (4-36): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه در قرآن اول به مردان سفارش شده نگاهشان را حفظ

 کنند بعد به زنان، بهتر است ابتدا مردها از لحاظ کنترل میل جنسی قوی شوند  122

شكل (4-37): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه حجاب نسبی و عرفی است در هر زمان و مکان نوع

 پوشش متفاوت است  124

شكل (4-38): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه حجاب حق (اختیاری) است نه تکلیف(واجب) 125

شكل (4-39): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب اینکه حجاب عفت نمی آورد ولی عفت حجاب می آورد، 

اندیشه اصلاح شود ظاهر اصلاح می شود  126

 

 

 

پاورپوینت استهلاک سرمایه (ویژه ارائه کلاسی درس تئوری حسابداری)

پاورپوینت استهلاک سرمایه (ویژه ارائه کلاسی درس تئوری حسابداری) دانلود پاورپوینت استهلاک سرمایه تعریف استهلاک براساس دیدگاه سیستماتیک ومعقول کاهش توان دارایی در ارائه خدمات بالقوه کاهش در ارائه خدمات، از نظر فیزیکی تعیین قیمت خدمات بهای تمام شده تاریخی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق احساس امنیت شغلی 61 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق احساس امنیت شغلی 61 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه احساس امنیت شغلی مبانی نظری احساس امنیت شغلی پیشینه تحقیق احساس امنیت شغلی پیشینه داخلی احساس امنیت شغلی پیشینه خارجی احساس امنیت شغلی…

پایان نامه مدیریت دانش و کارآفرینی

پایان نامه مدیریت دانش و کارآفرینی کلمات کلیدی : پایان نامه مدیریت دانش دانلود پایان نامه مدیریت دانش پایان نامه مدیریت دانش doc پایان نامه مدیریت دانش و کارآفرینی پایان نامه درباره مدیریت دانش رساله دکتری مدیریت دانش تاثیر مدیریت…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش علم سنجی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش علم سنجی مبانی نظری علم سنجی دانلود مبانی نظری علم سنجی پیشینه تحقیق علم سنجی ادبیات نظری علم سنجی فصل دوم پایان نامه علم سنجی مبانی نظری و پیشینه تحقیق علم سنجی ادبیات و مبانی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تنش خشکی در گیاهان 87 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تنش خشکی در گیاهان 87 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تنش خشکی در گیاهان مبانی نظری تنش خشکی در گیاهان پیشینه تحقیق تنش خشکی در گیاهان پیشینه داخلی تنش خشکی در گیاهان…

پاورپوینت استراتژي های رقابتي و تكنيك‌هاي تحليل صنعت و رقبا

پاورپوینت استراتژي های رقابتي و تكنيك‌هاي تحليل صنعت و رقبا پاورپوینت استراتژي های رقابتي و تكنيك‌هاي تحليل صنعت و رقبا استراتژي های رقابتي و تكنيك‌هاي تحليل صنعت و رقبا مروري بر روش كلاسيك تدوين استراتژي چرخ استراتژي رقابتي چارچوب استراتژي…

تقسیم بندی مقوله های و همایشهای زیست محیطی و وضعیت آن در ایران و جهان

تقسیم بندی مقوله های و همایشهای زیست محیطی و وضعیت آن در ایران و جهان محیط‌ زیست توسعه پایدار همایش‌های محیط زیست مقوله‌های زیست محیطی جهان بدون مرز تقسیم بندی مقوله های و همایشهای زیست محیطی و وضعیت آن در…

پاورپوینت سازماندهي فرايند برنامه ريزي استراتژيك

پاورپوینت سازماندهي فرايند برنامه ريزي استراتژيك کلمات کلیدی : پاورپوینت سازماندهي فرايند برنامه ريزي استراتژيك فرايند برنامه ریزی استراتژيك عوامل تاثیر گذار در نظام برنامه ریزی اهداف بیستگانه در برنامه ریزی استراتژیک راهنما و یا دستورالعمل کاری در برنامه ریزی…

وب کاوی و بررسی مراحل آن

وب کاوی و بررسی مراحل آن وب کاوی الگوریتم های کاوش تکنیک های داده کاوی استخراج داده های وب سیستم های اطلاعاتی وب کاوی و بررسی مراحل آن دانلود پایان نامه رشته کامپیوتر دانلود پایان نامه نرم افزار دانلود پایان…

مبانی نظری طراحی مدل ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن و رتبه بندی آنها

مبانی نظری طراحی مدل ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن و رتبه بندی آنها مبانی نظری ارزیابی عملکرد مبانی نظری ارزیابی عملکرد مالی پایان نامه ارزیابی عملکرد سازمان پایان نامه ارزیابی عملکرد به روش topsis مبانی نظری ارزیابی عملکرد شرکت های…

تعیین بهترین عملکرد در زمینه جستجوی منابع تخصصی کشاورزی با استفاده از موتورهای کاوش و ابرموتورهای کاوش

تعیین بهترین عملکرد در زمینه جستجوی منابع تخصصی کشاورزی با استفاده از موتورهای کاوش و ابرموتورهای کاوش موتورهای کاوش ابر موتورهای کاوش بازیابی اطلاعات کشاورزی مقایسه موتورهای کاوش و ابرموتورهای کاوش بازیابی اطلاعات کشاورزی با موتورهای کاوش بازیابی اطلاعات کشاورزی…

دیدگاههای نظری در مورد خود و خودپنداره با گذری بر دیدگاه اسلامی اجتماعی

دیدگاههای نظری در مورد خود و خودپنداره با گذری بر دیدگاه اسلامی اجتماعی کلمات کلیدی : ابعاد خودپنداره پایان نامه خودپنداره شکل گیری خودپنداره تأثیرات خودپنداره بر رفتار ماهیت و عناصر خودپنداره نظریه های خودپنداره خودپنداره در اسلام نظریه های…

پایان نامه کارشناسی تاریخ و باستان شناسی با عنوان تاریخ مهر در ایران از هزارة چهارم تا هزارة اول

پایان نامه کارشناسی تاریخ و باستان شناسی با عنوان تاریخ مهر در ایران از هزارة چهارم تا هزارة اول ایران باستان تاریخ مهر در ایران شناسائی فرهنگ و تمدن دانلود پایان نامه کارشناسی تاریخ و باستان شناسی با عنوان تاریخ…

نقش زن در جامعه اندلس با تاکید بر شعر و ادبیات

نقش زن در جامعه اندلس با تاکید بر شعر و ادبیات زنان شاعر اندلس نقش زن در جامعه اندلس سروده های زنان شاعر اندلس بررسی حرکت و جنبش ادبی زنان اندلس جایگاه اجتماعی و فرهنگی زن در اندلس نقش زن…

پروپوزال بررسی تاثیر یادگیری الکترونیکی بر عملکرد کارکنان

پروپوزال بررسی تاثیر یادگیری الکترونیکی بر عملکرد کارکنان پروپوزال مدیریت دانش پروپوزال یادگیری الکترونیکی فرآیندهای مدیریت دانش پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان بازرسی استقرار مدیریت دانش در سازمان بازرسی پروپوزال تاثیر مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی تاثیر فرآیندهای مدیریت…

بررسی تطبیقی مدارس بر اساس مولفه های سازمان یادگیرنده

بررسی تطبیقی مدارس بر اساس مولفه های سازمان یادگیرنده سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش سازمان یادگیرنده در مدارس ویژگی سازمان یادگیرنده در مدارس مدرسه به مثابه سازمان یادگیرنده پایان نامه سازمان یادگیرنده در مدارس مولفه های سازمان یادگیرنده در…

مبانی نظری و پیشینه عزت نفس 45 صفحه

مبانی نظری و پیشینه عزت نفس 45 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه عزت نفس مبانی نظری عزت نفس پیشینه تحقیق عزت نفس پیشینه داخلی عزت نفس پیشینه خارجی عزت نفس پیشینه پژوهش عزت نفس پیشینه نظری عزت…

پاورپوینت روش اثباتی و هموارسازی سود

پاورپوینت روش اثباتی و هموارسازی سود دانلود پاورپوینت رایگان ارائه درس تئوری حسابداری پاورپوینت روش اثباتی و هموارسازی سود روش اثباتی و هموارسازی سود روش اثباتی الگوی مبتنی بر تحلیلی نمایندگی تئوری اثباتی حسابداری ارزیابی روش اثباتی هموارسازی سود-فرضیه های…

پرسشنامه اعتماد به نفس جنسی آن هوپر با نمره گذاری، روایی و پایایی

پرسشنامه اعتماد به نفس جنسی آن هوپر با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : مقیاس اعتماد به نفس جنسی پرسشنامه اعتماد به نفس جنسی پرسشنامه اعتماد به نفس جنسی آن هوپر پرسشنامه اعتماد به نفس جنسی 15 سوالی…

پاورپوینت کتاب آیین زندگی(فصل چهارم)

پاورپوینت کتاب آیین زندگی(فصل چهارم) اخلاق معیشتکتابپاورپوینتدانلود رفتن به سایت اصلی پاورپوینت کتاب آیین زندگی فصل چهارم(اخلاق معیشت) فهرست مطالب:کار در سیره اولیای دین,رابطه ی اخلاق و معیشت,نقش کار در تربیت و بهداشت روانی,اهمیت و جایگاه,کار و احساس شخصیت,نقش نیت…

پایان نامه استرس شغلی پرستاران

پایان نامه استرس شغلی پرستاران کلمات کلیدی : دانلود پایان نامه استرس شغلی پایان نامه های استرس شغلی پایان نامه تاثیر استرس شغلی پایان نامه با موضوع استرس شغلی دانلود پایان نامه بررسی استرس شغلی پایان نامه بررسی میزان استرس…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق امید 78 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق امید 78 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه امید مبانی نظری امید پیشینه تحقیق امید پیشینه داخلی امید پیشینه خارجی امید پیشینه پژوهش امید پیشینه نظری امید ادبیات نظری امید چارچوب نظری امید…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش اخلاقی کارکنان 55 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش اخلاقی کارکنان 55 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری هوش اخلاقی پیشینه تحقیق هوش اخلاقی فصل دوم پایان نامه هوش اخلاقی کارکنان مبانی نظری هوش اخلاقی کارکنان پیشینه تحقیق هوش اخلاقی کارکنان پیشینه داخلی…

پرسشنامه فساد اداری در سازمان و ارائه چارچوبی جهت کاهش آن

پرسشنامه فساد اداری در سازمان و ارائه چارچوبی جهت کاهش آن پرسشنامه کاهش فساد اداری پرسشنامه راهکارهای کاهش فساد اداری پرسشنامه عوامل موثر بر کاهش فساد اداری پرسشنامه راه های کاهش فساد اداری پرسشنامه فساد اداری پرسشنامه فساد اداری مالی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهزیستی روانشناختی 40 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهزیستی روانشناختی 40 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه بهزیستی روانشناختی مبانی نظری بهزیستی روانشناختی پیشینه تحقیق بهزیستی روانشناختی پیشینه داخلی بهزیستی روانشناختی پیشینه خارجی بهزیستی روانشناختی پیشینه پژوهش بهزیستی روانشناختی پیشینه نظری…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *