مبانی نظری و پیشینه تحقیق انواع سبکهای فرزندپروری 58 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق انواع سبکهای فرزندپروری 58 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری سبک های فرزندپروری
پیشینه تحقیق سبک های فرزندپروری
مبانی نظری انواع سبکهای فرزندپروری
پیشینه تحقیق انواع سبکهای فرزندپروری
پیشینه پژوهش انواع سبکهای فرزندپروری
چارچوب نظری انواع سبکهای فرزندپروری
فصل دوم پایان نامه انواع سبکهای فرزندپروری
مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های فرزندپروری

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق انواع سبکهای فرزندپروری می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری انواع سبکهای فرزندپروری تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق انواع سبکهای فرزندپروری در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

انواع سبک های فرزندپروری

2-6-1- سبک قاطعانه
سبك قاطعانه(مقتدرانه)، مناسب‌ترین روش فرزندپروری است. والدین مقتدر، درخواست‌های معقولی برای پختگی دارند و این درخواست‌ها را با تعیین محدودیت‌ها و اصرار بر این‌كه كودك باید از آن‌ها تبعیت كند، به اجرا می‌گذارند. در عین‌حال، آن‌ها صمیمیت و محبت نشان می‌دهند، صبورانه به نقطه‌نظرهای فرزندانشان گوش می‌كنند و مشاركت در تصمیم‌گیری خانوادگی را ترغیب می‌نمایند. فرزندپروری مقتدرانه، روش منطقی و دموكراتیك است كه طی آن، حقوق والدین و كودكان محترم شمرده می‌شود (ماهر و كمیجانی، 1386).

 

 

باوم ریند در سال 1968 والدین دارای اقتدار منطقی را این‌گونه تعریف می‌كند: این والدین همواره در تلاشند تا فعالیت‌های كودك را به شیوه‌ی عقلانی و موضوع‌مدار هدایت كنند. روابط كلامی را تشویق كنند و كودك را در جریان علت و منطق نهفته در روش خود قرار دهند و به ویژگی‌های بیانی و ابزاری و نیز استقلال رأی و ثبات قانونمند ارزش می دهند. بدین ترتیب، این والدین در نقاط اختلاف والد- فرزند، كنترل شدیدی را اعمال می‌دارند اما كودك را در این باره مقید و محدود نمی‌سازند. این والدین حقوق ویژه خود، به عنوان یك بزرگسال را شناخته‌اند، اما علایق فردی و ویژگی‌های خاص كودك را نیز مشاهده می‌كنند. والد مقتدر اَعمال كنونی كودك را می‌پذیرد، اما برای اَعمال آتی، معیارهایی را نیز تعیین می‌كند. او برای كسب اهدافش، علاوه بر زور بر استدلال نیز تكیه می‌كند.او تصمیم‌های خود را بر پایه توافق گروه یا امیال فردی كودك بنا نمی‌كند، در عین حال خودش را نیز از خطا و اشتباه مصون نمی‌داند و اعتقاد ندارد كه تصمیمات او بدون اشتباه هستند (باوم ریند، 1971).

 

 

این والدین كوشش می‌كنند تا فعالیت‌های فرزندان‌شان را در یك روش منطقی و مطلوب جهت دهند. آنها كودكانشان را به استقلال تشویق می‌كنند، اما برای فعالیت‌هایشان، كنترل و محدودیت‌هایی قرار می‌دهند. روش كلامی آنها حالت «بده‌بستان» دارد و والدین به این صورت با آنها گرم بوده و حالتی مهربان دارند. آنها از فرزندانشان حمایت می‌كنند و به آنها مسئولیت‌های اجتماعی می‌دهند. رفتار پخته از آنها انتظار دارند، اما در عین حال حقوق آنها را به رسمیت می‌شناسند و همچنین به فرزندان در بعضی موارد استقلال می‌دهند و در مورد درخواست‌ها و قوانین، برای آنها دلیل می‌آورند و در مورد عقاید فرزندان‌شان پاسخگو بوده و در تصمیم‌گیری‌های خانوادگی آنها را شركت می‌دهند (وارنر و برگ، 1997).

 

 

در این شیوه والدین ضمن اعطای آزادی به فرزندان خود، برای هدایت آنها مقررات و چارچوب‌های روشنی تعیین می‌كنند و با این كه در این چارچوب‌ها قاطع و مصمم هستند، اما مستبد و بازدارنده نیستند. در عین حال آنها برای مقررات وضع شده دلایلی ارائه می‌دهند. این والدین به نیازها و عقاید فرزندان‌شان حساسند و آنان را به رعایت مقررات خانوادگی تشویق می‌كنند (احدی و جمهری، 1378). به زعم باربر، بین و اریكسون (2002) این والدین هم برای رفتار خودمختارانه و هم انضباط ارزش قائلند زیرا معتقدند كنترل منطقی و نیز آزادی حساب شده، موجب می‌گردد كودكان قوانین و اصول رفتارهای صحیح را درونی كرده و در قبال رفتار و اعمال خود احساس مسئولیت نمایند (احدی و جمهری، 1378). آن ها پشتیبان عاطفی قوی‌ای برای كودك به حساب می‌آیند (ماسن، 1383).

 

 

در مجموع این سبك یك روی‌آورد آزادمنشانه و منطقی است كه هم حقوق والدین و هم حقوق فرزندان را مشخص می‌كند و هم برای آنها احترام قائل است (ویس و اسكوارز، 1996، به نقل از اسلمی، 1385). به فرزندان خود استقلال و آزادی فکری می‌دهند و آنها را تشویق می‌کنند و نوعیمحدودیت و کنترل را برآنها اعمال میدارند. درخانواده‌هایی با والدین مقتدر، اظهارنظر و ارتباط اخلاقی وسیع در تعامل کودک و والدین وجود دارد و گرمی‌و صمیمیت نسبت به کودک در سطح بالاست( ماسن، کانگر و کاگان، 1370). فرزندان این خانواده ازثبات شخصیتی خوبی برخوردارند، اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی دارند. در مواجهه بامسائل زندگی پختگی بیشتری نشان داده و برای کنارآمدن با مشکلات بیشتر از شیوه هایمقابله ای متمرکز بر مساله استفاده می‌کنند( احدی، 1373).

 

 

 

2-6-2- سبک آزادمنشانه
بومریند والدین آسان‌گیر را این‌گونه توصیف می‌كند: یك والد آسان‌گیر در تلاش است تا با شیوه‌های موافق و همسو با تكانه‌ها، امیال و اَعمال كودك رفتار كند. او درباره خط مشی خود با كودك مشورت می‌كند و قواعد خانواده را برای او توضیح می‌دهد. او توقع چندانی برای انجام كارهای منزل و رفتار صحیح از كودك خود ندارد؛ بلكه خود را به كودك همچون منبعی معرفی می‌كند كه هرگاه بخواهد می‌تواند از آن استفاده كند و نه به عنوان عامل فعال كه مسئول شكل‌دهی یا تغییر رفتار كنونی یا آتی كودك است. او به كودك اجازه می‌دهد كه تا حد امكان، خود به تنظیم فعالیت‌هایش بپردازد، از اعمال كنترل اجتناب می‌ورزد و پیروی از معیارهای مشخص شده بیرونی را تشویق نمی‌كند. به علاوه، در تلاش است از استدلال استفاده كند و در دستیابی به اهداف آشكار از زور استفاده نمی‌كند (باوم ریند، 1971).

 

 

این والدین با فرزندان خود گرم و بامحبت هستند و تنبیه كمی را برای آنها اِعمال می‌كنند و خواسته‌های كمی از فرزندان خود دارند. آنها فرزندان خود را رها می‌كنند تا رفتار خود را تنظیم كنند. فرزندان این والدین، خوداعتمادی و تكانش‌گری كمی دارند و فاقد استقلال و مسئولیت‌پذیری اجتماعی هستند. رفتار این والدین بیشتر پذیرنده، مثبت و غیرتنبیهی است. آنها با فرزندان‌شان درباره‌ی تصمیم‌گیری مشورت می‌كنند و در مورد قوانین خانوادگی به آنها توضیح می‌دهند و از اعمال قدرت پرهیز می‌كنند و فرزندان را به اطاعت از معیارهای تعیین شده توسط محیط بیرونی تشویق نمی‌كنند. والدین آسان‌گیر، انتظارات اندكی از فرزندان خود داشته و هیچ‌گونه كنترل و پاسخ‌گویی هم نسبت به آنان ندارند (لایبل و تامپسون، 2002).

 

 

 

خانواده هایی که به سبک آزادمنشانه اعتقاد دارند به صورت افراطی نسبت به فرزندان خود پذیرش و پاسخ دهیدارند، آنها توقعی از فرزندان خود ندارند و نسبت به آموزش رفتارهای اجتماعی فرزندخود سهل انگار هستند. در این خانواده ها نظم و ترتیب و قانونِ کمی‌حکم فرماست وپایبندی اعضا به قوانین و آداب و رسوم اجتماعی کم است و هر کس هر کاری که بخواهد می-تواند انجام دهد( استین برگ، 1996). این خانواده ها نقطه مقابل خانواده های مستبدمی باشند. هیچ الگوی تربیتی بر خلاف خانواده مستبد در این خانواده ها وجود ندارد.فرزندانی که در این خانواده ها رشد کرده اند اساساً لوس و نُنُر از خود راضی و پرتوقع هستند و از دیگران انتظارات بیش از اندازه دارند. تاب و توان مقابله با مشکلاتو ناملایمات و دشواریهای زندگی را ندارند. چرا که اساساً همیشه خواسته هایشان توسطوالدین برآورده شده و شکست و ناکامی ‌را تجربه نکرده اند. بنابراین در برابرناملایمات زندگی به سرعت به روش های اجتنابی مانند اعتیاد متوسل می‌شوند. شخصیت ضعیف و شکننده، مسئولیت پذیری پایین، عدم قدرت تصمیم گیری و وابستگی به دیگران ازویژگی های فرزندان تربیت شده در چنین خانواده هایی می باشد( احدی، 1373).

 

 

 

فهرست مطالب

2-2-تعلیم و تربیت، تعاریف و مفاهیم مربوط به آن 6
2-3- تاریخچه ارتباط والدین و فرزندان 8
2-4- فرزندپروری 10
2-5-سبکهای فرزندپروری 13
2-6- انواع سبکهای فرزندپروری 16
2-6-1- سبک قاطعانه 16
2-6-2- سبک آزادمنشانه 18
2-6-3- سبک مستبدانه 20
2-7- پیشینه نظری 22
2-7-1- نظریه اریکسون: 22
2-7-2- نظریه مورای 23
2-7-3- نظریه شیفر 25
2-7-4- نظریه زیگلمن 28
2-7-5- نظریه پیشرفت اتکینسون: 31
2-7-6- نظریه انگیزه پیشرفت مککلهلند 33
2-8- پیشینه تجربی 35
2-8-1- تحقیقات داخلی 35
2-8-2- تحقیقات خارجی 42
2-9-پیشنهی نظری تحقیق 44
منابع و مآخذ 47

 

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش احساس تنهایی و دیدگاه های آن

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش احساس تنهایی و دیدگاه های آن کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه احساس تنهایی و دیدگاه های آن مبانی نظری احساس تنهایی و دیدگاه های آن پیشینه تحقیق احساس تنهایی و دیدگاه های آن…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت در سازمان 70 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق معنویت در سازمان 70 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه معنويت در سازمان مبانی نظری معنويت در سازمان پیشینه تحقیق معنويت در سازمان پیشینه داخلی معنويت در سازمان پیشینه خارجی معنويت در سازمان…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق دانش جنسی 53 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق دانش جنسی 53 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه دانش جنسی مبانی نظری دانش جنسی پیشینه تحقیق دانش جنسی پیشینه داخلی دانش جنسی پیشینه خارجی دانش جنسی پیشینه پژوهش دانش جنسی پیشینه نظری…

بررسی جامع و کامل نظریه های جامعه شناسی اخلاق

بررسی جامع و کامل نظریه های جامعه شناسی اخلاق نظریه های اخلاق نظریه های جامعه شناسی اخلاق نظریه های علمی اخلاق تحقیق نظریه های جامعه شناسی اخلاق دانلود تحقیق نظریه های جامعه شناسی اخلاق چارچوب نظری نظریه های جامعه شناسی…

نظریه های روانشناسان درباره سلامت روانی

نظریه های روانشناسان درباره سلامت روانی سلامت روانی نظریه های سلامت روانی پایان نامه سلامت روانی پایان نامه نظریه های سلامت روانی عوامل تاثیر گذار بر سلامت روانی دیدگاه های مختلف درباره سلامت روان پیشینه سلامت روانی تعریف سلامت روانی…

مقاله کارشناسی ارشد حسابداری با عنوان بودجه بندی بر مبنای فعالیت + پاورپوینت ( 49 اسلاید )

مقاله کارشناسی ارشد حسابداری با عنوان بودجه بندی بر مبنای فعالیت + پاورپوینت ( 49 اسلاید ) تعادل مالی و تعادل عملیاتی هزینه یابی برمبنای فعالیت بودجه ریزی برمبنای فعالیت برنامه ریزی و بودجه ریزی برمبنای فعالیت تعادل مالی و…

بررسی و مقایسه مدارس براساس ویژگیهای سازمان یادگیرنده پیتر سنگه

بررسی و مقایسه مدارس براساس ویژگیهای سازمان یادگیرنده پیتر سنگه سازمان یادگیرنده مدرسه یادگیرنده مدارس یادگیرنده سازمان یادگیرنده پیتر سنگه سازمان یادگیرنده در آموزش و پرورش سازمان یادگیرنده در مدارس ویژگی سازمان یادگیرنده در مدارس مدرسه به مثابه سازمان یادگیرنده…

مدیریت علم است یا هنر

مدیریت علم است یا هنر مدیریت علمی ماهیت مدیریت آفریننده‌ی Holism سیستم دانشی سازمان سیستم‌های بحرانی فكری دانلود مقاله مدیریت علم است یا هنر سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش مدیریت دانش مبانی نظری مدیریت دانش پیشینه مدیریت دانش دانلود مبانی نظری مدیریت دانش پیشینه تحقیق مدیریت دانش ادبیات نظری مدیریت دانش فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تفکر سازنده

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تفکر سازنده کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تفکر سازنده مبانی نظری تفکر سازنده پیشینه تحقیق تفکر سازنده پیشینه داخلی تفکر سازنده پیشینه خارجی تفکر سازنده پیشینه پژوهش تفکر سازنده پیشینه نظری تفکر سازنده…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نگرش

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نگرش مبانی نظری نگرش ادبیات نظری نگرش چارچوب نظری نگرش فصل دوم پایان نامه نگرش دانلود مبانی نظری نگرش پیشینه نگرش پیشینه تحقیق نگرش پیشینه داخلی نگرش پیشینه خارجی نگرش پیشینه پژوهش نگرش پیشینه نظری…

شناسایی نهاد وقف و حقوق موقوفه، تبیین موانع و تنگناها و ارائه راه حلهایی برای برای افزایش بهره وری

شناسایی نهاد وقف و حقوق موقوفه، تبیین موانع و تنگناها و ارائه راه حلهایی برای برای افزایش بهره وری شناخت نهاد وقف تبیین موانع و تنگناهای نهاد وقف شناخت حقوق موقوفه افزایش بهره وری نهاد وقف راهکارهای حقوقی افزایش بهره…

نقش موجودی در زنجیره تامین و ارائه اقدامات بهینه برای کاهش آن

نقش موجودی در زنجیره تامین و ارائه اقدامات بهینه برای کاهش آن نقش موجودی در زنجیره تامین ارائه اقدامات بهینه برای کاهش موجودی در زنجیره تامین عوامل موثر بر میزان موجودی در زنجیره تامین کاهش سطح میزان موجودی زنجیره تامین…

ریموت کنترل در سیستم موبایل با پیامک

ریموت کنترل در سیستم موبایل با پیامک ریموت کنترل در موبایل کنترل از راه دور با sms ریموت کنترل در سیستم موبایل با پیامک كنترل و هدایت از راه دور توسط SMS در سیستم موبایل دانلود پروژه کنترل از راه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی 38 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی 38 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری پیشرفت تحصیلی دانلود مبانی نظری پیشرفت تحصیلی پیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی دانلود پیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی پیشینه داخلی پیشرفت تحصیلی پیشینه خارجی پیشرفت تحصیلی پیشینه پژوهش…

یک سیستم اتوماسیون خانگی مقیاس پذیر و مبتنی بر سرویس ابری، با قابلیت پشتیبانی از ‏سیستم عامل اندروید

یک سیستم اتوماسیون خانگی مقیاس پذیر و مبتنی بر سرویس ابری، با قابلیت پشتیبانی از ‏سیستم عامل اندروید مقاله ترجمه شده با عنوان یک سیستم اتوماسیون خانگی مقیاس پذیر و مبتنی بر سرویس ابری، با قابلیت پشتیبانی از ‏سیستم عامل…

تاثیر فناوری بر ساختار سازمانی شرکتها

تاثیر فناوری بر ساختار سازمانی شرکتها دانلود مقاله کارشناسی ارشد مدیریت دانلود مقالات تاثیر فناوری بر ساختار سازمانی شرکتها دانلود مقالات کارشناسی ارشد رشته مدیریت دانلود مقاله تاثیر تکنولوژی بر ساختار سازمانی ساختار سازمانی شرکتها رفتن به سایت اصلی دانلود…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش جرم یا بزه

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش جرم یا بزه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه جرم یا بزه مبانی نظری جرم یا بزه پیشینه تحقیق جرم یا بزه پیشینه داخلی جرم یا بزه پیشینه خارجی جرم یا بزه پیشینه پژوهش…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شادکامی نوجوانان 61 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شادکامی نوجوانان 61 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه شادکامی نوجوانان مبانی نظری شادکامی نوجوانان پیشینه تحقیق شادکامی نوجوانان پیشینه داخلی شادکامی نوجوانان پیشینه خارجی شادکامی نوجوانان پیشینه پژوهش شادکامی نوجوانان پیشینه نظری…

رویکردهای هوش سازمانی، اهمیت و ضرورت آن

رویکردهای هوش سازمانی، اهمیت و ضرورت آن کلمات کلیدی : اجزای هوش سازمانی بهبود هوش سازمانی پایان نامه هوش سازمانی رویکردهای هوش سازمانی ماهیت سازمان های هوشمند ابزار سنجش هوش سازمانی پیش نیازهای بهبود هوش سازمانی مدل های نظری جهت…

پاورپوینت درس شیمی معدنی 1

پاورپوینت درس شیمی معدنی 1 کلمات کلیدی : پاورپوینت درس شیمی معدنی 1 Inorganic chemistry رفتن به سایت اصلی پاورپوینت درس شیمی معدنی 1 – Inorganic chemistry به تعداد 271 اسلاید قابل ویرایش مناسب اساتید و کنفرانس دانشجویان   شامل…

معرفی voip انتقال صدا از طریق شبکه اینترنت

معرفی voip انتقال صدا از طریق شبکه اینترنت معرفی voip انتقال صدا voip چیست؟ voip چگونه کار می کند؟ تلفن pstn رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته کامپیوتر و IT معرفی voip      چکیده voip  مخفف عبارت voice…

گزارش کاراموزی رشته کامپیوتر با عنوان قطعات سخت افزاری رایانه

گزارش کاراموزی رشته کامپیوتر با عنوان قطعات سخت افزاری رایانه قطعات سخت افزاری رایانه دستگاههای ورودی خروجی قطعات اصلی و داخلی رایانه ها دانلود گزارش کاراموزی رشته کامپیوتر با عنوان قطعات سخت افزاری رایانه دانلود گزارش کاراموزی رشته کامپیوتر انجام…

ارزیابی قراردادهای جدید نفتی

ارزیابی قراردادهای جدید نفتی قراردادهای نفتی قراردادهای جدید نفتی ایران نقد و بررسی قراردادهای جدید نفتی دانلود مقاله رشته نفت ارزیابی قراردادهای جدید نفتی رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته نفت ارزیابی قراردادهای جدید نفتی       مقدمه…

پایان نامه مهندسی کشاورزی با عنوان ماشینهای کشاورزی

پایان نامه مهندسی کشاورزی با عنوان ماشینهای کشاورزی ماشینهای کشاورزی دانلود مقاله ماشینهای کشاورزی رگرسیون داده های تراکتور تعمیر و نگهداری ماشینهای کشاورزی دو نوع تراکتور مسی فرگوسن 285جاندیر 3140 رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه مهندسی کشاورزی با…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *