مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه رویکردهای یادگیری دانشجویان
مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه داخلی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه خارجی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
ادبیات نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 
به منظور سوق دادن دانشجویان به سمت یادگیری مادام العمر ابتدا لازم است رویکرد های مختلف دانشجویان را نسبت به یادگیری مورد بررسی قرار داد.  رویكرد دانشجویان به یادگیری،  تابعی از انگیزه و استراتژی است .  در صورت اختلاف بین انگیزه ها و استراتژی ها وقتی كه رویكرد یادگیری پاسخگوی الزامات تدریس و ارزیابی نباشد،  دانشجویان با مشكلات مواجه خواهند شد.  دانشجویان رویكردی را می پذیرند كه با ادراكشان از تكلیف مرتبط است و فعالیت آن ها در امر مطالعه و یادگیری نتیجه ادراكاتشان از محیط و دوره و تعاملی است كه با محیط دارند.  اگر ادراك دانشجویان این باشد كه ارزیابی،  مطالبه باز تولید دانش و انتقال اطلاعات را از آن ها دارد به احتمال قوی یك رویكرد صوری به یادگیری را بر می گزینند و بر حافظه تأكید می كنند.  ادراكات دانشجویان از برنامه درسی،  تدریس خوب،  اهداف روشن،  حجم (فشار) كار،  تكالیف دشوار و ارزیابی مناسب بر انتخاب رویكرد یادگیری آنان تأثیر دارد.  تفسیر فراگیران از محیط یادگیری و شیوه اجرای برنامه درسی به میزان مهمی در تعیین جهت هدفی كه دنبال می كنند و هم چنین بر رویكردهای یادگیری آنان مؤثر است. (ساکتی و همکاران ، 1386) 

 

اصطلاحات رویكردهای صوری و عمقی ابتدا توسط مارتون و سالجو (1976) مطرح شده و تحقیقات متعددی پیرامون آنها صورت گرفته است بیگز (1987) رویكرد سومی را به نام رویكرد استراتژیك یا  حصولی به آنها افزود كه ممكن است گاهی اوقات با رویكردهای حصولی و عمقی در هم آمیزد.   (ساکتی و همکاران ، 1386) این باور كه دانشجویان رویكردهای صوری،  عمقی و یا حصولی یادگیری را می پذیرند تأثیر معنا داری روی طراحی رویكردهای تدریس در آموزش عالی داشته است.  باید به خاطر داشت كه نباید دانشجویان به عنوان فراگیران صوری یا عمقی توصیف شوند.  چرا كه این واژه ها بیشتر بر رویكرد اشاره دارند و نه به فراگیر،  یك دانشجو می تواند در زمان های مختلف و به تناسب تكالیف متفاوت رویكردهای متفاوتی را در پیش گیرد.  

 

 

 

هر رویكرد یادگیری دارای دو بعد انگیزه و استراتژی است.  دانشجویان دارای رویكرد صوری،  انگیزه بیرونی (صوری) دارند و دانشگاه را وسیله ای برای رسیدن به نتایج دیگر مانند كسب شغل خوب می دانند.  آنها نیازمند به تعادل بین كار سخت و اجتناب از شكست هستند و با اتخاذ استراتژی صوری هدف را به الزامات برنامه درسی و ارزیابی محدود می كنند.  تمركز آنها بر جنبه های لفظی و محسوس اجزاء تكلیف و باز تولید دانش از طریق یادگیری مبتنی بر عادت و تكرار است و تكالیف را فاقد ارتباط با یكدیگر تلقی می كنند.  رویكردی كه دانشجو برای یادگیری در پیش می گیرد و بر اساس آن عمل می كند به شرطی می تواند مطلوب واقع شود كه به تبدیل منجر شود.  یعنی بتواند با برقراری رابطه بین مفاهیم و درك نسبت و ارتباط اجزای با یكدیگر و با كل به شیوه تجزیه و تحلیل و تركیب موضوعات پراكنده،  از آن ها به نتیجه ای جدید و نو برسد كه البته صفت تازگی و نو بودن می تواند مختص به آن یاد گیرنده در مقطع زمانی مورد نظر باشد.  چنین رویكردی را می توان رویكرد عمقی تلقی نمود.  

 

 

 

 

دانشجویان دارای رویكرد عمقی به ماده درسی علاقه مند هستند و با انگیزه درونی (عمقی) سعی در حداكثر رسانیدن فهم خود از درس برای ارضای كنجكاوی خود دارند.  آن ها با اتخاذ استراتژی عمقی تكالیف را جالب تلقی كرده و روی معنای ضمنی مطالب بیشتر از معانی لفظی آن ها تأكید می كنند و در جستجوی انسجام بین اجزای تكالیف مختلف با یكدیگر هستند.  برای این كه دانشجویان رویكرد عمقی به یادگیری را اتخاذ كنند لازم است اساتید با اتخاذ رویكرد عمقی به تدریس و ارزیابی مشوق دانشجویان باشند. 
دانشجویان دارای رویكرد حصولی یا استراتژیك برداشت خاصی از انگیزه بیرونی (حصولی) دارند و برای اثبات برتری خود با نمایش دستاوردهای مشهود به ویژه نمرات بالا تلاش می كنند.  آن ها با اتخاذ استراتژی حصولی و گزینش راهبرد مرتبط با تكلیف،  سازماندهی زمان و استفاده از مهارت های مطالعه،  مطالب را دنبال می كنند.  این دانشجویان نظام مند و مرتب هستند و به نسبت نمراتی كه می توانند بالقوه كسب كنند برای تكالیف خود زمان صرف می كنند.  

 

 

نتایج ارزیابی رویكردهای یادگیری طی زمان نشان می دهد كه دانشجویان در اثر تجارب خود از آموزش عالی تشویق به درگیر شدن با رویكردهای مطلوب یادگیری یعنی رویكرد عمقی نمی شوند.  این چنین استنباط می شود كه محیط تدریس و محیط یادگیری به خودی خود دانشجویان را نه ملزم و نه تشویق به رویكرد عمقی یادگیری می كند و ادراكات دانشجویان از آنچه برای موفقیت لازم است ضرورتاً درگیری معنادار آنها با مواد درسی را موجب نمی شود.  كیفیت كل یادگیری و نتایج یادگیری با رویكردهای یادگیری دانشجویان مرتبط است و اگر اساتید از ویژگی های دانشجویان خود بر حسب شیوه ی رویكردشان به یادگیری بیشتر آگاه باشند این دو می توانند بهبود یابند. رویكردهای سطحی و حصولی آسیب شناسانه هستند.  رویكرد سطحی مبتنی بر انگیزه حداقل كردن تلاش،  هم چنین به حداقل رسانیدن عوارض و پیامدهای ناشی از تلاش كم می باشد.  یعنی كسب نمره ی قبولی.

 

 

  اما از راه میان بر كه اغلب به معنای آن است كه دانشجو مایل به یادگیری عادتی محتوای گزینش شده است.  رویكرد حصولی نیز نتیجه گرا است نه وظیفه گرا و برای دانشجویی كه این رویكرد را دنبال می كند نمره بالا هدف است.  دانشجو وظیفه خود را فقط به دست آوردن نمره می داند.  بیشتر نگران عامل هزینه – سود،  زمان و تلاش است و تقلب نیز در خدمت این هدف قرار می گیرد.  اما رویكرد عمقی تنها رویكرد وظیفه گرا است.  در این رویكرد دانشجو می كوشد تا مواد آموزشی را بفهمد،  اجزای را به كل مرتبط بسازد و یادگیری را با دانش موجود خود یكپارچه كند و آن را در موقعیت های جهان واقع به كار گیرد.  در رویكرد راهبردی یا حصولی،  هدف دانشجویان سبقت گرفتن از ارزیابی است یعنی دانشجویان از الزامات ارزیابی آگاهند و با دقت متوجه ترجیحات ادراك شده از سوی اساتید هستند.  از این رو آن ها زمان و تلاش خود را برای بالا بردن نمرات خود بكار می گیرند. 

 

 

 معمولاً دانشجویان دارای رویكرد عمقی و حصولی (اغلب موارد عمقی) در ارزیابی ها عملكرد بالاتری دارند و در اغلب تحقیقات رابطه منفی بین نمرات دانشجویان در رویكرد صوری و عملكرد تحصیلی و رابطه ی مثبت بین رویكرد عمقی و حصولی و عملكرد تحصیلی دانشجویان در امتحانات گزارش شده است.  دانشجویی كه یادگیری را برحسب افزایش كمّی در دانش یا حفظ كردن تلقی می كند،  غیر ممكن است كه یك رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كند و بر عكس دانشجویانی كه یادگیری را انتزاع معنا یا فرا گرد تفسیری با هدف فهم واقعیت تلقی كنند،  احتمال بیشتری هست كه رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كنند.  دانشجویانی كه ماهیت ارزیابی را مشوق یادآوری می دانند و فشار كار را بالا تلقی می كنند به احتمال قوی رویكرد صوری را می پذیرند در حالی كه رویكرد عمقی با ادراكات مثبت از تدریس واجد كیفیت بالا،  اهداف روشن و تا حدی استقلال در یادگیری را تشویق كند.

 

 

  ادراك دانشجویان از زمینه تدریس مستقیماً بر انگیزه و آمادگی آنان و تصمیماتشان برای عمل اثر می گذارد.  به طور كلی دانشجویان روش یادگیری خود را با ادراكشان از آنچه برای آن ها لازم است تطبیق می دهند.  اكثر دانشجویان به شدت تحت تأثیر سیستم ارزیابی هستند.  آنها عناوینی را می خوانند و مهارت هایی را تمرین می كنند كه می اندیشند به احتمال بیشتر در امتحان خواهد آمد.  در صورتی كه اساتید از ارزیابی به صورت هدفمند استفاده نكنند،  دانشجویان می كوشند تا پی برند چه چیزی مهم است و با خواندن مواد بدون اهمیت در جهت اهداف نا مناسب فعالیت كنند.  محصول یادگیری ممكن است به صورت كمی با تأكید بر اینكه چقدر یاد گرفته می شود ارزیابی شده و یا به صورت كیفی با تأكید بر اینكه به چه خوبی و به چه روشی یاد گرفته می شود ارزیابی گردد.  ماهیت ارزیابی باید ماهیت اهداف یادگیری را منعكس كند.  تغییر رویكرد یادگیری دانشجویان طی دوره ی تحصیلی نشانه تأثیر تدریس و زمینه بر ادراكات دانشجویان و رویكردهای یادگیری آن هاست.  رویكردهای ارزیابی با هدف باز تولید دانش،  تدریس رسمی،  انتقال مستقیم اطلاعات،  فشار كار سنگین و فقدان آزادی در شیوه ی یادگیری،  مشوق رویكرد صوری یادگیری هستند (ساکتی و همکاران ، 1386)

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رویکردهای یادگیری دانشجویان 22

مبانی نظری در زمینه یادگیری
2-2-3- یادگیری مادام العمر 22
2-2-3-1-ابعاد یادگیری 22
2-2-3-2- رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 28
2-2-3-3- سبک های یادگیری 32
2-2-3-4-یادگیری زدایی 38
جدول (2-3) انواع یادگیری زدایی 41
2-2-3-5- تعریف یادگیری مادام العمر 41
2-2-3-6-مقایسه مدل یادگیری مادام العمر با یادگیری سنتی 45
جدول (2-5) مقایسه بین مدل یادگیری مادام العمر و یادگیری سنتی 45
2-2-3-7-ویژگی های یادگیری مادام العمر 46
2-2-3-8-شایستگی های مورد نیاز یادگیری مادام العمر در دانشجویان 47
2-2-3-9-ابعاد یادگیری مادام العمر 48
2-2-3-9-1-خود مدیریتی 48
2-2-3-9-2-یادگیری چگونه یادگیری 50
2-2-3-9-3-ابتکار و نوآوری 52
شکل شماره‌ی (2-4): یادگیری مادام العمر برای نوآوری اقتباس از (ریجو،  2008) 52
2-2-3-9-4-قابلیت جمع آوری اطلاعات 52
2-2-9-3-5-قابلیت تصمیم‌گیری 56
2-2-3-9-6- یادگیری خود تنظیمی 57
2-2-3-9-7-خود کنترلی 58
2-2-3-10- نقش آموزش عالی در یادگیری مادام العمر 60
2-4-پژوهش‌های کاربردی 66

پیشینه پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر
2-4-2:پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر 67
2-4-2-1-پژوهش های خارجی 67
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 67
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 69
منابع 73
منابع فارسی 73
منابع انگلیسی 79
 

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های علمی اخلاق 79 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نظریه های علمی اخلاق 79 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه نظریه های علمی اخلاق مبانی نظری نظریه های علمی اخلاق پیشینه تحقیق نظریه های علمی اخلاق پیشینه پژوهش نظریه های علمی اخلاق…

شناسایی ارکان غرر و نحوه ظهور آن در معاملات

شناسایی ارکان غرر و نحوه ظهور آن در معاملات معاملات غرری غرر و معاملات غرری معاملات غرری در فقه معاملات غرری در حقوق دانلود مقاله معاملات غرری اعتبار حدیث غرر شناسایی ارکان غرر نحوه ظهور غرر در معاملات بررسی فقهی…

شیوه های شناخت حقانیت حجاب و بطلان لاقیدی و بدحجابی

شیوه های شناخت حقانیت حجاب و بطلان لاقیدی و بدحجابی حقانیت حجاب شیوه های شناخت حقانیت حجاب شیوه های شناخت بطلان بدحجابی دانلود تحقیق حقانیت حجاب دانلود تحقیق بدحجابی دانلود تحقیق حجاب دانلود تحقیق شیوه های شناخت حقانیت حجاب دانلود…

پاورپوینت کتاب جامعه شناسي انحرافات اجتماعی تألیف دکتر جعفر سخاوت

پاورپوینت کتاب جامعه شناسي انحرافات اجتماعی تألیف دکتر جعفر سخاوت کلمات کلیدی : دانلود رایگان پاورپوینت جامعه شناسي انحرافات اجتماعی تألیف دکتر جعفر سخاوت جامعه شناسي انحرافات اجتماعی تألیف دکتر جعفر سخاوت پاورپوینت جامعه شناسي انحرافات اجتماعی تألیف دکتر جعفر…

علل گرایش به اعتیاد راه های پیشگیری و درمان آن

علل گرایش به اعتیاد راه های پیشگیری و درمان آن کلمات کلیدی : پایان نامه علل گرایش به اعتیاد علل گرایش جوانان و نوجوانان به اعتیاد علل و عوامل گرایش به اعتیاد عوامل تشدید کننده اعتیاد نقش مذهب در پیشگیری…

فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش در آموزش عالی

فصل دوم پایان نامه مدیریت دانش در آموزش عالی کلمات کلیدی : دانلود فصل دوم پایان نامه مدیریت نمونه فصل دوم پایان نامه مدیریت فصل دوم پایان نامه مدیریت مدیریت دانش مبانی نظری مدیریت دانش در آموزش عالی دانلود مبانی…

پاورپوینت معرفی و شناخت محصول شکلات در صنایع غذایی

پاورپوینت معرفی و شناخت محصول شکلات در صنایع غذایی کلمات کلیدی : پاورپوینت معرفی و شناخت محصول شکلات در صنایع غذایی معرفی و شناخت محصول شکلات در صنایع غذایی موارد مصرف و کاربرد شکلات سروتونين تکنولوژی تولید شکلات بررسی معرفی…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات در سازمان

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات در سازمان مبانی نظری فناوری اطلاعات در سازمان پیشینه فناوری اطلاعات در سازمان مبانی نظری و پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات در سازمان پیشینه پژوهش فناوری اطلاعات در سازمان ادبیات نظری تحقیق فناوری اطلاعات…

داوری پذیری دعاوی اموال عمومی و دولتی

داوری پذیری دعاوی اموال عمومی و دولتی داوری پذیری دعاوی مربوط به اموال دولتی داوری پذیری دعاوی مربوط به اموال عمومی موانع داوری پذیری اختلافات مربوط به اموال دولتی و تحدید آن مبانی داوری پذیر نبودن اختلافات مربوط به اموال…

پرسشنامه بررسی ابعاد مدیریت هزینه بر عملکرد مدیریت پروژه در شرکت گاز استان مرکزی

پرسشنامه بررسی ابعاد مدیریت هزینه بر عملکرد مدیریت پروژه در شرکت گاز استان مرکزی پرسشنامه مدیریت هزینه پرسشنامه ابعاد مدیریت هزینه پرسشنامه بررسی ابعاد مدیریت هزینه پرسشنامه عملکرد مدیریت پروژه پرسشنامه رابطه ابعاد مدیریت هزینه با عملکرد مدیریت پروژه رفتن…

پاورپوینت تحلیل استراتژیک صنعت چرم در چارچوب مدیریت استراتژیک صنعتی

پاورپوینت تحلیل استراتژیک صنعت چرم در چارچوب مدیریت استراتژیک صنعتی کلمات کلیدی : پاورپوینت تحلیل استراتژیک صنعت چرم در چارچوب مدیریت استراتژیک صنعتی پاورپوینت مدیریت استراتژیک صنعتی گزارشی از صنعت چرم در بازار ایران نگاهی بر تاریخچه صنعت چرم تحلیل…

پروپوزال بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با مدیریت دانش در بانک

پروپوزال بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با مدیریت دانش در بانک پروپوزال سرمایه اجتماعی پروپوزال مدیریت دانش استقرار مدیریت دانش در بانک تاثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش رابطه سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش سنجش تاثیر سرمایه اجتماعی…

تحقیق تعارض دادگاهها در دعوای توقف شرکت های چند ملیتی

تحقیق تعارض دادگاهها در دعوای توقف شرکت های چند ملیتی دانلود تحقیق تعارض دادگاهها در دعوای توقف شرکت های چند ملیتی تقدم حل تعارض دادگاهها بر تعارض قوانین نظریه وحدت و عمومیت توقف نظریه تعدد وسرزمینی بودن توقف رد دلایل…

مقاله تجزیه و تحلیل صورتهای مالی

مقاله تجزیه و تحلیل صورتهای مالی مقایسه عملکرد با بودجه تجزیه و تحلیل صورتهای مالی اهمیت سیستم گزارشگری ‌مالی صورت‌های مالی حسابرسی شده سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز…

معرفی وسایل آزمایشگاهی همرا با عکس

معرفی وسایل آزمایشگاهی همرا با عکس آزمایش آزمایشگاه وسایل آزمایشگاهی دانلود مقاله معرفی وسایل آزمایشگاهی همرا با عکس سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان نامه رشته پزشکی…

مبانی نظری تصمیم گیری مدیران مدارس آموزش و پرورش

مبانی نظری تصمیم گیری مدیران مدارس آموزش و پرورش مبانی نظری تصمیم گیری مدیران مدارس آموزش و پرورش دانلود مبانی نظری تصمیم گیری مدیران مدارس پیشینه تحقیق تصمیم گیری مدیران مدارس آموزش و پرورش ادبیات نظری تصمیم گیری مدیران مدارس…

مبانی نظری شناسایی ابعاد مختلف پدیده پولشویی و بررسی موشکافانه آثار آن

مبانی نظری شناسایی ابعاد مختلف پدیده پولشویی و بررسی موشکافانه آثار آن کلمات کلیدی : ابعاد مختلف پدیده پولشویی آثار اقتصادی پولشویی تاثیر پولشویی بر مصرف پیشینه خارجی پولشویی پیشینه داخلی پولشویی تاریخچه پولشویی در ایران پیشینه تحقیق در مورد…

تحلیل حقوقی و فقهی جرم انگاری شروع به سرقت

تحلیل حقوقی و فقهی جرم انگاری شروع به سرقت شروع به سرقت سرقت مشمول حد مشمول تعزیر مجازات شروع به سرقت ماده 655 قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شروع به سرقت جرم انگاری شروع به سرقت در فقه جرم انگاری…

عوامل مدیریتی موثر بر بهره وری سازمان و اولویت بندی آنها

عوامل مدیریتی موثر بر بهره وری سازمان و اولویت بندی آنها بهره وری سازمان عوامل موثر بر بهره وری سازمان اولویت عوامل موثر بر بهره وری سازمان نقش رهبری در بهره وری سازمان نقش سازماندهی در بهره وری سازمان پایان…

بررسی طرحواره های ناسازگار اولیه در نظریه یانگ

بررسی طرحواره های ناسازگار اولیه در نظریه یانگ کلمات کلیدی : نظریه یانگ طرحواره های ناسازگار اولیه نظریه های طرحواره های ناسازگار اولیه تعریف نظری طرحواره های ناسازگار اولیه تعریف عملیاتی طرحواره های ناسازگار اولیه تحقیق کامل در مورد طرحواره…

ارزیابی ارتباط سبکهای فرزند پروری مادران با انگیزش پیشرفت فرزندان در بین دانش آموزان سال سوم دبیرستان نظام جدید متوسطه شهر اردبیل

ارزیابی ارتباط سبکهای فرزند پروری مادران با انگیزش پیشرفت فرزندان در بین دانش آموزان سال سوم دبیرستان نظام جدید متوسطه شهر اردبیل نظریه اتكینسون انگیزش پیشرفت شیوه های فرزندپروری سبکهای فرزند پروری مادران انگیزش پیشرفت فرزندان رابطه سبکهای فرزند پروری…

رابطه شبکه های اجتماعی با اعتماد اولیه خریداران اینترنتی در سایت های کالاهای مصرفی

رابطه شبکه های اجتماعی با اعتماد اولیه خریداران اینترنتی در سایت های کالاهای مصرفی کلمات کلیدی : پایان نامه شبکه های اجتماعی افزایش اعتماد خریداران اینترنتی عوامل موثر در رفتار مصرف کننده فرایند تصمیم گیری خرید مصرف کننده رفتار خرید…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس مبانی نظری عزت نفس دانلود مبانی نظری عزت نفس پیشینه تحقیق عزت نفس ادبیات نظری عزت نفس فصل دوم پایان نامه عزت نفس مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس ادبیات و مبانی…

پرسشنامه سبک دلبستگی هازن و شیور 1987 با روایی و پایایی معتبر

پرسشنامه سبک دلبستگی هازن و شیور 1987 با روایی و پایایی معتبر کلمات کلیدی : پرسشنامه سبک دلبستگی کودکان پرسشنامه سبک دلبستگی دانش آموزان پرسشنامه سبک های دلبستگی هازن پرسشنامه سبک دلبستگی هازان و شیور دانلود پرسشنامه سبک دلبستگی هازن…

بررسی شرایط اختصاصی انتقال سهام در شرکتهای تعاونی

بررسی شرایط اختصاصی انتقال سهام در شرکتهای تعاونی انتقال حقوق ناشی ازسهم انتقال اختیاری و قهری سهام جنبه های مادی و غیرمادی سهم ماهیت حقوقی انتقال سهم شرایط اختصاصی انتقال سهام در شركت ‏های تعاونی دانلود تخقیق انتقال سهام انتقال…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *