مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند 65 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند 65 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه وفاداری به برند
مبانی نظری وفاداری به برند
پیشینه تحقیق وفاداری به برند
پیشینه داخلی وفاداری به برند
پیشینه خارجی وفاداری به برند
پیشینه پژوهش وفاداری به برند
پیشینه نظری وفاداری به برند
ادبیات نظری وفاداری به برند
چارچوب نظری وفاداری به برند

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری وفاداری به برند تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق وفاداری به برند در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

 

مقدمه

وفاداری به برند

امروزه برند و نام تجاری یكی از مهمترین مباحث بازاریابی است كه پیش روی تمامی شركت ها، من جمله شركت های تجاری قرار دارد. این اهمیت تا حدی است كه مدیریت برند به رشته مستقلی در محافل علمی تبدیل شده است. برند ها از لحاظ اقتصادی و استراتژیك جزو دارایی های با ارزش شركت ها و حتی بدون اغراق از با ارزش ترین دارایی های آنها محسوب می شوند. در سال های اخیر محققان به این نتیجه رسیده اند كه ارزش واقعی محصولات و خدمات برای شركت ها در درون محصولات و خدمات نیست، بلكه این ارزش در ذهن مشتریان واقعی و بالقوه وجود دارد و این برند است كه ارزش واقعی را در ذهن مشتریان، پدید می آورد(Keller, 2010).

 

 

 

اولیور(1999)، وفاداری را داشتن تعهدی عمیق برای خرید مجدد یا حمایت از یك محصول یا خدمت مورد علاقه، كه علی رغم وجود تاثیرات موقعیتی و تلاشهای بازاریابی رقبا، موجب تكرار خرید یك نام تجاری یا مجموعه محصولات یك نام تجاری در آینده شود، تعریف میكند. كلر ( 1998) بیان میدارد كه وفاداری نام تجاری در گذشته اغلب به طور ساده فقط از طریق رفتارهای تكرار خرید از نظر رفتاری اندازه گیری شده است در حالی كه وفاداری مشتری به جای این كه با رفتارهای خرید ساده بیان شود می تواند به طور گستردهای مورد توجه قرار گیرد. وفاداری به نام تجاری از دو جزء وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی تشكیل شده است؛ ملنز و همكاران (2004)، وفاداری رفتاری را وفاداری به نام تجاری از  طریق خرید قابل مشاهده در طی یك دوره میگویند. در واقع وفاداری رفتاری، به تعداد دفعات تكرار و میزان خرید اطلاق میگردد. وفاداری نگرشی را بر اساس بیان ترجیحات، تعهد یا قصد خرید تعریف میكنند. بسیاری از پژوهشگران معتقدند كه وفاداری رفتاری به تنهایی نمیتواند علل واقعی خرید را بیان كند، بنابراین ابعاد نگرشی نیز باید مورد توجه قرار گیرد(Baloglu,2012).  

 

 

 

یكی از مهمترین هدف صاحبان برند برای توسعه برند، ایجاد وفاداری در مشتریان نسبت به برندشان است. مشتریان وفادار به مثابه منبع مطمئن سودآوری برای شركت ها محسوب می شوند و با توجه به عدم اطمینان محیط، حاشیه ایمنی مناسبی را برای آنها به ارمغان می آورد. یكی از راه های ایجاد وفادار ای مشتریان به برند، توسعه هویت مناسبی برای برند است. برندها به توسط هویت، خود را به مشتریان شناسانده و از سایر رقبا متمایز می شوند(Kapferer, 2008). 

 

 

 

وفاداری به برند به صورت یك پاسخ رفتاری و همچنین یك عملكرد از فرآیندهای فیزیولوژیكی تعریف می شود .بنابراین، وفاداری به برند تابعی از گرایشات و رفتارها(عادات) است. اساساً ارزش ویژه برند از اعتمادی ناشی می شود كه مصرف كنندگان در مقایسه با برندهای دیگر نسبت به یك برند دارند كه این اعتماد بعنوان وفاداری مصرف كنندگان و تمایل آنها به پرداخت قیمت های بالا برای برند ترجمه می شود. ارزش ویژه برند بخاطر وفاداری برند و توسعه آن برای مدیران حائز اهمیت هست و یك رابطه مثبت با وفاداری برند دارد(رحیم نیا و همکاران، 1392). 

 

 

 

وفاداری نوعی نگرش مثبت به یك محصول است كه بر اثر استفاده مكرر از آن به وجود میآید كه میتوان دلیل آن را فرآیندهای روانی بیان نمود. به عبارت دیگر، تكرار خرید صرفا یك واكنش اختیاری نیست بلكه نتیجه عوامل روانی،احساسی و هنجاری می باشد(Meller, 2006). 

وفاداری یك مفهوم مهم در استراتژی بازاریابی است و به گفته آكر وفاداری برند هسته مركزی ارزش ویژه برند است، وفاداری منجر می شود مشتریان در بین راه حل ها كمتر درجستجوی اطلاعات باشند(راندال و بنت، 2002). 

 

 

 

مفهوم وفاداری به برند هم به نگرش و هم به وفاداری رفتاری توسعه داده شده است. وفاداری رفتاری به این معناست كه مشتریان مجدداً از همین برند خرید خواهند كرد؛ به نظر می رسد كه وفادار ی نگرشی نسبت به وفاداری رفتاری با دوام تر است و نشان دهنده تعهد و رجحان دهی مشتریان است و زمانی است كه ارزش های منحصر به فرد از یك برند مشاهده می شود. علاوه بر این وفاداری رفتاری را می توان به منظور بررسی پیامدهای ارزش برند در نظر گرفت(سان و چیسلی، 2010). 

 

 

 

وفاداری به برند عبارت است از واكنش رفتاری نسبتاً متعصبانه در خرید كه فرد در طول زمان نسبت به برند پیدا می كند و این رفتار باعث می شود كه در فرایند های تصمیم گیری و ارزیابی از مجموعه نام ها یی كه در ذهن دارد، گرایش خاصی به آن برند پیدا كند . این واكنش تابعی از فرایند های روانشناختی و ذهنی فرد است(Chaudhuri & Holbrook, 2011). 

وفاداری به نام تجاری به معنی تكرار خرید است كه دلیل این رفتار، فرآیندهای روانی است. به عبارت دیگر، تكرار خرید صرفاً یك واكنش اختیاری نیست بلكه نتیجه عوامل روانی، احساسی و هنجاری است. كلر بیان می كند كه وفاداری نام تجاری در گذشته اغلب به طور ساده فقط از طریق رفتارهای تكرار خرید از نظر رفتاری، اندازه گیری شده است، درحالی كه وفاداری مشتری به جای این كه با رفتارهای خرید ساده بیان شود، می تواند بهطور گسترده تری مورد توجه قرار گیرد. وفاداری به نام تجاری از دو جزء وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی تشكیل شده است. 

 

 

 

وفاداری مشتریان به نام تجاری باعث تبلیغات دهان به دهان مثبت، ایجاد موانع اساسی برای ورود رقبا، توانمندتر ساختن شركت در پاسخ به تهدیدات رقابتی، ایجاد فروش و درآمد بیشتر و كاهش حساسیت مشتریان به تلاش های بازاریابی رقبا می شود. تعداد زیاد مشتریان وفادار به یك نام تجاری، دارایی شركت محسوب می شوند و به عنوان شاخص اصلی ارزش ویژه نام تجاری شناخته می شوند و همچنین حساسیت مشتریان وفادار به تغییر قیمت ها در مقایسه با مشتریان غیر وفادار، كمتر است. در واقع وفاداری به تكرار خریدكالاهای مصرفی منجر می گردد. در ادبیات بازاریابی اغلب مفهوم وفاداری برند هم خانواده با مفاهیمی نظیر «خرید مجدد» ،«ترجیح» ،«تعهد» و «پبروی» در نظر گرفته می شود و این اصطلاحات به جای هم به کار برده می شوند(Sahin et al, 2011). 

 

 

 

هر اندازه مشتریان نسبت به محصولات تحت برند خاصی اعتماد و اطمینان خاطر بیشتری داشته باشند، به دلیل فطرت عدم ریسك پذیری افراد و كاهش ریسك خریدشان، بیشتر سعی می كنند از محصولات همان برند خرید كند و تمایل كمتری نسبت به محصولات سایر برندها نشان دهد و این یعنی وفاداری مشتریان به برند. اعتماد را می توان به عنوان اطمینان خاطر مشتری كه منجر می شود وی بتواند به فروشنده تا تحویل خدمات موعود اتكا كند، تعریف کرد(Agustin & Singh, 2010). 

اعتماد مشتریان نسبت به برند بر اساس باورهای مثبت درباره انتظاراتشان از رفتار سازمان و عملكرد، محصولاتش، بهبود و توسعه می یابد(Ashley & Leonard, 2009). اعتماد اثر فزاینده ای در طول زمان بر روی وفاداری مشتریان دارد و در طول زمان مشتریان كه به برند اعتماد دارند وفاداری شان نسبت به آن افزایش می یابد(Chiou & Shen, 2011).

 

 

 

یک نام تجاری خوب انتخاب مصرف کنندگان را جهت می دهد، به طوری که در فضای یک بازار بسیار پیچیده، نامهای تجاری یکسان میانبری را در فرایند تصمیم گیری مصرف کننده به وجود می آورد. نام تجاری بر وفاداری مشتریان می افزاید. از آنجایی که مشتریان اکثر نامهایی را انتخاب می کنند که می شناسند استنباط می شود که وفاداری مشتریان به شرکت هایی با نام تجاری مورد تأیید بیشتر است. نام تجاری قوی ورود به بازار جدید را ممکن می سازد احتمالاً شرکت های دارای نامهای تجاری قوی در ورود به بازار جدید به مراتب موفق تر هستند(Raj, 2008).

 

وفاداری عبارتست از وجود نوعی نگرش مثبت به یک پدیده(مارک، خدمت، مغازه، یا فروشنده) و رفتار حمایتگرانه از آن اما تعریف کاملتری از وفاداری نیز وجود دارد که توسط الیور( 1999) مطرح شده است:  وفاداری به یک تعهد قوی برای خرید مجدد یک محصول یا خدمت برتر در آینده اطلاق می شود، به صورتی که همان مارک یا محصول علیرغم تأثیرات و تلا شهای بازاریابی بالقوه رقبا خریداری گردد. در اغلب تعاریف وفاداری دو رویکرد دیده می شود؛ رویکرد نگرشی احساسات مختلف در شخص تعلق خاطری نسبت به سازمان، خدمات و کالا ایجاد می کند این احساس درجه وفاداری مشتری را مشخص می نماید که به طور کامل شناختی است. مقیاس های وفاداری نگرشی شامل تبلیغات مثبت دهان به دهان، تمایل به توصیه و تشویق دیگران به استفاده از کالا و خدمات است؛ رویکرد رفتاری تمایل مشتری برای خرید مکرر خدمات و تولیدات عرضه کننده خدمات و حفظ ارتباط با عرضه کننده کالا و خدمات است(قره چه و دابوییان، 1390). وفاداری به برند را «ایجاد تعهد در مشتری برای انجام معامله با سازمان خاص و خرید کالاها و خدمات به طور مکرر»  توصیف می کنند(Susanna & Larsson ,2009). 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق وفاداری مشتری به برند

 

ادبیات تحقیق وفاداری مشتری به برند

2-1- مقدمه  14

2-2- وفاداری به برند  15

2-3- انواع وفاداری  21

2-4- مدلهای وفاداری  22

2-4-1 – مدل آکر و دیوید  23

2-4-2- مدل دیک و باس  24

2-4-3 – مدل رولی و دیویس  25

2-4-4 – مدل بلومر  26

2-4-5- مدل ECSI  27

2-5- وفاداری خدماتی  28

2-6- سایر عوامل موثر بر وفاداری مشتریان  29

2-7- رضایت مشتری  31

2-7-1- تعاریف رضایت مشتری  31

2-7-2- آشنایی با مدل كانو  34

2-7-3- اهمیت رضایت مشتری  36

2-7-4- ابعاد رضایت مشتری  37

2-7-5- مدلهای شکل گیری رضایتمندی مشتری  37

2-7-5-1- مدل عدم تایید انتظارات  37

2-7-5-2- مدل رضایتمندی مشتری سوئدی  38

2-7-5-3- رضایتمندی و وفاداری مشتریان  38

2-8- ارزش ویژه برند  39

2-8-1- مفهوم نام و نشان تجاری  42

2-8-2- مدلهای ارزش ویژه برند  42

2-8-2-1- مدل ارزش ویژه برند آکر  42

2-8-2-2- مدل پیشایندها و پیامدهای ارزش ویژه برند  43

2-8-2-3- مدل ارزش ویژه برند خدماتی بری  44

2-8-2-4- مدل ارزش ویژة برند مبتنی بر مشتری  44

2-9- مدل مفهومی تحقیق  47

2-9-1- کیفیت فیزیکی  47

2-9-2- رفتار كاركنان  47

2-9-3- رضایت درونی ایده آل  48

2-9-4- هویت برند  48

2-9-5- انسجام در سبک زندگی  48

 

2-10- پیشینه تحقیقات انجام شده وفاداری مشتری به برند

2-10-1- تحقیقات داخلی  49

2-10-2- تحقیقات خارجی  50

2- 11- جمع بندی فصل دوم  52

 

منابع

 

استرس اکسیداتیو و نقش آن در بیماریهای پوستی

استرس اکسیداتیو و نقش آن در بیماریهای پوستی استرس اکسیداتیو و نقش آن در بیماریهای پوستی رفتن به سایت اصلی نمونه ترجمه چکیده پوست هدف اصلی استرس اکسیداتیو ناشی از گونه های اکسیژن فعال (ROS) است که در محیط و…

بررسی آبشستگی موضعی در اطراف پایه پل باله ای شکل با طوق

بررسی آبشستگی موضعی در اطراف پایه پل باله ای شکل با طوق آبشستگی موضعی روشهای جلوگیری از آبشستگی روشهای مهار از آبشستگی آبشستگی موضعی در اطراف پایه پل نصب طوق در اطراف پل برای مهار آبشستگی مقاله آبشستگی موضعی رفتن…

پروپوزال زمانبندی کارها در رایانش ابری و ارائه الگوریتمی بهینه برای بهبود بازدهی آن

پروپوزال زمانبندی کارها در رایانش ابری و ارائه الگوریتمی بهینه برای بهبود بازدهی آن زمانبندی در ابر پروپوزال زمانبندی در محاسبات ابری پروپوزال زمانبندی کارها در محاسبات ابری زمانبندی در رایانش ابری پروپوزال زمانبندی کار در محاسبات ابری پروپوزال الگوریتمی…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی هیات مدیره

ادبیات نظری و پیشینه تجربی هیات مدیره کلمات کلیدی : مبانی نظری هیات مدیره پیشینه تحقیق هیات مدیره پیشینه داخلی هیات مدیره پیشینه خارجی هیات مدیره پیشینه پژوهش هیات مدیره فصل دوم پایان نامه هیات مدیره مبانی نظری هیات مدیره…

رابطه سازگاری زناشویی و سبك فرزندپروری والدین با سلامت عمومی فرزندان

رابطه سازگاری زناشویی و سبك فرزندپروری والدین با سلامت عمومی فرزندان سازگاری زناشویی سبك فرزندپروری سلامت عمومی فرزندان سبك فرزندپروری والدین دانلود پایان نامه كارشناسی رشته روانشناسی رابطه سازگاری زناشویی و سبك فرزندپروری والدین با سلامت عمومی فرزندان رفتن به…

تشریح فرآیند فسفاته کاری فلزات با نگاهی به پوششهای پایه رنگ

تشریح فرآیند فسفاته کاری فلزات با نگاهی به پوششهای پایه رنگ فسفات کاری رنگ کاری فلزات آماده سازی سطوح فلزی پوشش دهی فسفاته بر روی فلزات فسفات كاری و آماده سازی سطوح فلزی تشریح فرآیند فسفاته کاری فلزات پوششهای پایه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مولفه ها و ابزارهای فناوری اطلاعات 55 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مولفه ها و ابزارهای فناوری اطلاعات 55 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری فناوری اطلاعات پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات فصل دوم پایان نامه فناوری اطلاعات مبانی نظری و پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات مبانی نظری مولفه…

روش های جذب فلزات سنگین توسط جاذبها

روش های جذب فلزات سنگین توسط جاذبها کلمات کلیدی : روش های جذب فلزات سنگین توسط جاذبها روش های جذب فلزات سنگین توسط جاذبها رفتن به سایت اصلی روش های جذب فلزات سنگین توسط جاذبها به تعداد 107 صفحه pdf و…

تحلیل و بررسی داده های آماری سرقت و ارائه راهکارهای پیشگیری از آن

تحلیل و بررسی داده های آماری سرقت و ارائه راهکارهای پیشگیری از آن داده های آماری سرقت بررسی داده های آماری سرقت تحلیل داده های آماری سرقت ارائه راهكارهای پیشگیرانه از سرقت بررسی سرقت در نمونه های آماری تاثیر وضعیت…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رفتار نامناسب معلمان

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رفتار نامناسب معلمان مبانی نظری رفتار نامناسب معلمان دانلود مبانی نظری رفتار نامناسب معلمان پیشینه تحقیق رفتار نامناسب معلمان ادبیات نظری رفتار نامناسب معلمان فصل دوم پایان نامه رفتار نامناسب معلمان مبانی نظری و پیشینه…

بررسی مقایسه ای موتورها و ابرموتورهای کاوش در بازیابی اطلاعات کشاورزی

بررسی مقایسه ای موتورها و ابرموتورهای کاوش در بازیابی اطلاعات کشاورزی موتورهای کاوش ابر موتورهای کاوش بازیابی اطلاعات کشاورزی مقایسه موتورهای کاوش و ابرموتورهای کاوش بازیابی اطلاعات کشاورزی با موتورهای کاوش بازیابی اطلاعات کشاورزی با ابرموتورهای کاوش کارایی موتورهای کاوش…

مقاله رشته حقوق با عنوان اشتباه در خود موضوع معامله

مقاله رشته حقوق با عنوان اشتباه در خود موضوع معامله معامله فقه امامیه حقوقی مدنی اشتباه در موضوع معامله دانلود مقاله رشته حقوق با عنوان اشتباه در خود موضوع معامله خرید مقالات رشته حقوق سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا…

پاورپوینت پاورپوینت انگور فرنگی خاردار

پاورپوینت پاورپوینت انگور فرنگی خاردار پاورپوینت انگور فرنگی خاردار رفتن به سایت اصلی پاورپوینت انگور فرنگی خاردار به تعداد 23 اسلاید قابل ویرایش مناسب اساتید و کنفرانس دانشجویان   شامل مباحث زیر می باشد.   Saxifragaceae مشخصات گیاهشناسی شرایط محیطی…

پایان نامه مهندسی کامپیوتر و آی تی با عنوان شبكة محلی مجازی VLAN

پایان نامه مهندسی کامپیوتر و آی تی با عنوان شبكة محلی مجازی VLAN VLAN ایمنی پورت عملیات VLAN پیکر بندی VLAN شبکه های محلی مجازی دانلود پایان نامه مهندسی کامپیوتر و آی تی با عنوان شبكة محلی مجازی VLAN سیستم…

پرسشنامه استعداد خستگی شغلی و بررسی ابعاد آن با روایی و پایایی

پرسشنامه استعداد خستگی شغلی و بررسی ابعاد آن با روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه وادانویچ و کاس پرسشنامه استعداد خستگی شغلی پرسشنامه استعداد خستگی شغلی کارکنان دانلود پرسشنامه استعداد خستگی شغلی پرسشنامه استاندارد استعداد خستگی شغلی پرسشنامه ابعاد…

پاورپوینت دولت و مسئولیت اجتماعی

پاورپوینت دولت و مسئولیت اجتماعی کلمات کلیدی : پاورپوینت دولت و مسئولیت اجتماعی دولت و مسئولیت اجتماعی مفهوم مسئولیت اجتماعی تحقیق مسئولیت اجتماعی مقاله مفهوم مسئولیت اجتماعی مسئولیت اجتماعی دولت اجتماعی پایان نامه دولت و مسئولیت اجتماعی بررسی دولت و…

پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی و بررسی نظریه های آن

پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی و بررسی نظریه های آن پیامدهای رضایت شغلی پیامدهای عدم رضایت شغلی پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی پیامد های رضایت وعدم رضایت شغلی رضایت شغلی و پیامدهای آن نظریه های رضایت…

مبانی نظری واکاوی مقام زن در ترانه های محلی لری و ترکی

مبانی نظری واکاوی مقام زن در ترانه های محلی لری و ترکی جایگاه زن درترانه های محلی بررسی ترانه های محلی مقام زن در ترانه های محلی مقام زن در ترانه های محلی لری مقام زن در ترانه های محلی…

بررسی مسئله رسوب و فرسایش در حوزه آبریز نیروگاههای برق آبی جریانی

بررسی مسئله رسوب و فرسایش در حوزه آبریز نیروگاههای برق آبی جریانی فرسایش خاک رسوب كل تولید رسوب كلاس فرسایش بررسی مسئله رسوب و فرسایش در حوزه آبریز نیروگاههای برق آبی جریانی دانلود مقالات برق دانلود مقالات مهندسی برق رفتن…

بررسی مفهوم، اهداف جرم انگاری و آراء در مورد جرم پولشویی

بررسی مفهوم، اهداف جرم انگاری و آراء در مورد جرم پولشویی کلمات کلیدی : مفهوم جرم پولشویی آراء در مورد جرم پولشویی اهداف جرم انگاری جرم پولشویی تحقیق کامل در مورد پولشویی تحقیق جدید در مورد پولشویی رفتن به سایت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد مالی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد مالی مبانی نظری عملکرد مالی ادبیات و مبانی نظری عملکرد مالی پیشینه تحقیق عملکرد مالی دانلود پیشینه تحقیق عملکرد مالی دانلود مبانی نظری عملکرد مالی فصل دوم پایان نامه عملکرد مالی ادبیات نظری عملکرد…

تبیین تصویری جامع از اصول سازماندهی و ساختاربندی سازمانها

تبیین تصویری جامع از اصول سازماندهی و ساختاربندی سازمانها تئوریهای سازمان مسائل ساختاری سازمان سازمان و ساختار سازمانی سازماندهی و ساختاربندی سازمانها تبیین تصویر از اصول سازماندهی سازمانها تبیین تصویری ساختاربندی سازمانها رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه رشته…

طراحی و ساخت قالب در ایران خودرو دیزل

طراحی و ساخت قالب در ایران خودرو دیزل ایران خودرو دیزل ماشین فرز با کنترل هایدن هاین طراحی و ساخت قالب های برش سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل دانلود مقاله و تحقیق مکانیک فروش فایل fileina…

نظام های عمده اخلاق حرفه ای و بررسی مشکلات و موانع آن

نظام های عمده اخلاق حرفه ای و بررسی مشکلات و موانع آن کلمات کلیدی : پایان نامه اخلاق حرفه ای نظام های عمده اخلاق حرفه ای مشکلات و موانع اخلاق حرفه ای ويژگيهاي افراد دارای اخلاق حرفه‌اي اخلاق حرفه ای…

یکجانبه گرایی امریکا و تأثیر آن بر نقش منطقه ای جمهوری اسلامی ایران

یکجانبه گرایی امریکا و تأثیر آن بر نقش منطقه ای جمهوری اسلامی ایران تروریسم جنگ سرد یکجانبه گرایی قدرت منطقه ای یکجانبه گرایی امریکا تاثیر یکجانبه گرایی امریکا بر ایران یکجانبه گرایی امریکا و تأثیر آن بر نقش منطقه ای…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *